-Sex, vin og dans kan være en god oppskrift på å forebygge hjerteinfarkt og hjerneslag. Det sier Terje R. Pedersen som er professor i forebyggende medisin ved Ullevål Universitetssykehus.
Studier viser at personer som har et moderat alkoholforbruk, regelmessig sex og som er fysisk aktive har langt lavere risiko for å få en hjertelidelse enn andre.
Terje R. Pedersen har sammenlignet en rekke internasjonale studier for å finne fram til hvilke livsstilsfaktorer som gir best beskyttelse.
-Først og fremst er det verdt å merke seg at vi har hatt en svært gledelig utvikling. Antall dødsfall som skyldes hjerteinfarkt har falt markant i Norge de siste 20 årene, og vi er nå på linje med land som Frankrike og Spania, som tradisjonelt har hatt en relativt lav dødelighet forårsaket av denne sykdommen. Vi har til og med passert Hellas, hvilket kan tilskrives at hurtigmat og hamburgerkjedene også har tatt plassen til middelhavskosten, sier Pedersen.
Han understreker at hjerteinfarkt er en adferdsrelatert sykdom selv om arv har en betydning i forhold til hvor risikoutsatt man er knyttet til uheldig adferd.
-Det beste man kan gjøre for å unngå å få hjerteinfarkt er å la være å røyke. Heldigvis er dette kjent for de fleste. Folk flest er også blitt klar over at et glass vin eller to per dag også har en gunstig virkning for å forebygge hjertesykdom. Undersøkelser viser faktisk at personer som er totalavholdende har langt høyere risiko for å få en hjertesykdom enn hva de som drikker alkohol har, sier professoren.
Fysisk aktivitet
Hjertelidelser er også knyttet til psykososiale forhold. Har man det godt på jobb og privat, unngår langvarig stress og depresjoner så blir ikke bare livet bedre, men også sjansen for å få en hjertesykdom lavere.
-En finsk undersøkelse viser at personer som har få orgasmer har dobbelt så høy risiko for å få hjerteinfarkt som de som har orgasme relativt ofte, understreker Terje R. Pedersen.
Fysisk aktivitet i form av trening eller rask gange er også viktig. Ideelt råder professoren folk til minst å ha tre fysiske aktiviteter i uken med høy puls.
Hold kolesterolet lavt
Alle som har passert 40 år bør, etter Terje R. Pedersens mening, få kontrollert sitt blodtrykk og kolesterolnivå. Riktig kosthold med lite animalsk fett er den beste måten å redusere disse risikofaktorene på.
-I Vesten er det gjennomsnittlige nivået for det farlige LDL-kolesterolet 3,5. Til sammenligning har en nyfødt baby eller en kinesisk bonde en verdi på rundt 1. Det sier meg at naturtilstanden for mennesker bør ligge rundt 1. Med den livsstilen vi har i Vesten er dette vanskelig å få til. Samtidig ser vi at i de regioner av verden hvor befolkningen har lavt kolesterol så finnes det nesten ikke hjerteinfarkt. Mitt klare råd er derfor at de som ikke greier å redusere sitt kolesterol gjennom livsstil bør be sin lege om å få medisiner som senker nivået, mener Terje R. Pedersen
Slik får du et friskt hjerte
1.La deg sjekke regelmessig
Sjekk dine tall når du er hos legen eller ta en årlig kontroll. Høyt blodtrykk og høyt kolesterol kan skade blodårer og hjerte. Sjekker du deg ikke jevnlig, vet du heller ikke om verdiene dine er for høye.
2.Opp av sofaen
Dans, jogg, svøm, gå på ski eller på tur. Vær aktiv minst 30 minutter hver dag. En skritteller kan være en enkel motivasjonsfaktor. LHL anbefaler 10 000 skritt om dagen.
3.Stump røyken
Å stumpe røyken er det viktigste en røyker gjør for å øke livskvaliteten. Fem år etter at du har sluttet å røyke er risikoen for hjerte- og karsykdommer like lav som hos en ikke-røyker.
4.Spis hjertevennlig
Forskningsresultater verden over viser at å spise mer bær, frukt og grønnsaker er noe av det viktigste du kan gjøre for å holde deg sunn og frisk. Tre grønnsaker og to frukt om dagen er målet. I tillegg bør du spise mer grove kornprodukter, fisk og magert kjøtt, og mindre av mettet fett og fete meieriprodukter.
5.Bli en saltagent
Forskning viser at å redusere saltmengden har en positiv innvirkning på blodtrykket. I gjennomsnitt spiser vi 10 gram salt daglig, myndighetene anbefaler 5 gram, mens kroppens behov er cirka 1 gram daglig. Vi spiser altså ti ganger mer salt enn det vi trenger. Tilsett mindre salt i maten, bruk mindre posemat og prøv andre kryddertyper til smaksetting
Tekst Eddy Grønset - Illustrasjonsfoto Gettyimages (tommelfingerregler)