Mindre salt gir sunt hjerte

Salt er og har vært en viktig ingrediens i norsk kosthold. Mye salt i maten gir økt blodtrykk. Nå viser en studie at mindre salt i kosten reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Nordmenn spiser ca. 10 gram salt per dag. Målet er å redusere saltinntaket til 5 gram per dag. Og det med god grunn.

En studie publisert i British Medical Journal viste at personer med blodtrykk over normalområdene reduserte blodtrykket, men i tillegg ble risikoen for utvikling av hjerte- og karsykdommer redusert. Personene som deltok i studien fikk enten råd om hvordan de skulle redusere saltmengden i kosten eller de fikk generelle råd om sunn helse. Målet var å registrere antall nye tilfeller av hjerte- og karsykdommer. Personene som fikk råd om å senke saltinntaket reduserte risikoen for å bli rammet av hjerte- og karsykdommer med 25-30 prosent sammenlignet med dem som ikke fikk disse rådene.

Denne studien er med på å dokumentere helseeffekten av å minske saltinntaket.

Salt i maten

Salt står sterkt i norsk mattradisjon. Mineralet har vært viktig for konservering av mat, og at salt gir mat smak er velkjent. Mange synes at smaksopplevelsen forsvinner når de blir oppfordret til å redusere på salt i maten. Men fortvil ikke: Det er bare i starten at overgangen føles stor. Over tid venner man seg til at det er mindre salt i maten.

Kilder til salt

Største kilde til salt i kostholdet er bearbeidet mat og ferdigretter. Suppeposer er en saltbombe. 4-5 dl suppe tilfører kroppen alt saltet du trenger på en dag.

Et godt råd er å bruke råvarer ved tilberedning av mat. Det er en enkel måte å minske saltinntaket på. Vær også forsiktig med salt i selve tilberedningen av maten, og unngå å salte maten ved bordet.

Dersom du opplever maten som smakløs kan salt erstattes av mange ulike krydder. For oss nordmenn er det enklest å gripe etter pepperkvernen. Friske eller tørkede urter gir god smak. Dette vil garantert utvide smaksopplevelsen! Husk å bruke rene krydder. Blandingskrydder inneholder mye salt.

  • Tekst: Klin. ernæringsfysiolog Marte G. Byfuglien
  • Publisert: 9.12.2008 | Sist oppdatert: 16.04.2013