LHL

Hopp direkte til innhold
Foto: Christopher Olssøn

Rehabiliteringskurs for hjertesyke - Kursinnhold

Trening

Treningen er individuelt tilpasset og ledes av fysioterapeut eller treningspedagog. Det er trening hver dag, enten inne, ute eller i basseng. Vi satser på varierte aktiviteter som du kan fortsette med når du kommer hjem. Her er noen smakebiter:

Sykkel og styrketrening

Vi starter med en intervalltrening på spinningsykkel etter 4x4-modellen. Motstanden er individuelt tilpasset. Den første uken sykler vi to intervaller, og målet er å sykle 4 intervaller i løpet av oppholdet. Treningen avsluttes med individuelt tilpasset styrketrening og uttøyning.

Trening til musikk

Denne treningstimen er basert på Ullevålmodellen og er en allsidig treningstime hvor både kondisjonen, styrken, koordinasjonen, smidigheten og balansen din utfordres.

Stavgang

Vi har stavgang stort sett en dag i uken. Dette er kondisjonstrening etter intervallprinsippet med aktiv bruk av bakkene i nærmiljøet. Du vil få opplæring i teknikken og stavene låner du av oss.

Vanngymnastikk

Trening til musikk i vann legger vekt på kondisjon, styrke og smidighet. Du trenger ikke å kunne svømme for å delta på denne treningen. Bassenget holder ca. 30 grader. Denne treningsformen er skånsom og spesielt gunstig dersom du har slitasje i ledd, er overvektig eller har ulike revmatiske lidelser.

Tur i Hordnesmarka

Hordnesmarka er et fint og relativt flatt turområde med grusveier. Vi tilpasser lengden på turen etter fysisk form. Det er mulig å gå turer på enten 8 eller 4 km.

Tur på Fløyen

Vi møtes nede ved Fløibanen og tar banen opp. Turen går videre innover mot Brushytten. De som har lyst går opp til Rundemannen og ned igjen til Åsebu hvor vi spiser matpakken før vi går ned til sentrum, eventuelt tar banen ned.

Fottur

Vi benytter oss av nærområdene og tilpasser lengden etter formen til den enkelte. Det er alltid minst to turledere med.

Introduksjon styrketrening

Du introduseres for ulike styrkeøvelser og går gjennom valg av motstand, antall repetisjoner og ulike måter å øke intensiteten på. Alle får prøve seg frem og får råd om valg av øvelse og motstand.

Kosthold og ernæring

Du får kunnskap om hva som kjennetegner et hjertesunt kosthold gjennom teoriundervisning, samt praktisk øving i å lage hjertevennlig mat.

Stressmestring

Som en del av tilbudet vårt kan du ta del i et gruppebasert program om stressmestring. Vår spesialist innen klinisk psykologi forteller om ulike psykososiale faktorer som er viktige i forbindelse med hjertesykdom. Her legges det vekt på motivasjon for livsstilsendring, trivsel, stress og psykiske reaksjoner som engstelse, bekymring, nedstemthet og irritasjon.

Psykologen samarbeider med sykepleier med videreutdanning i Mindfulness og Medisinsk Yoga, og du får mulighet til å lære ulike praktiske metoder for stressmestring og avspenning.

Røykeslutt

Hvis du klarer å redusere røykeforbruket ditt er det flott, men den største helsegevinsten får du hvis du klarer å stoppe helt. Ønsker du å slutte å røyke/snuse eller nylig har sluttet, er du velkommen til å delta på røykavvenningskurset vårt.

Veien videre

Hvilke livsstilsendringer ønsker du å jobbe videre med når du kommer hjem? Før kursslutt hjelper vi deg å legge en plan for veien videre.