LHL-klinikkene Bergen

Hopp direkte til innhold
Hjerte og kar

Rehabilitering for hjertesyke

Kurs for deg som er hjertesyk. Målet er å gi deg best mulig forutsetning for å mestre hverdagens utfordringer slik at du kan komme tilbake til et aktivt liv.

Fritt rehabiliteringsvalg
Egenandel
140,- /dag
Kursmateriell
500,-
Kost (4 måltider per dag) og losji er inkludert i prisen for døgnpasienter, mens lunsj er inkludert i prisen for dagpasientene.
Ansvarlig lege:
Bent Folkvord
  • Varighet: 3 uker

Rehabilitering er en viktig del av behandlingen hvis du har en hjertelidelse. Rehabiliteringen gir deg økt arbeidskapasitet, bedre livskvalitet og mestring, og kan være like viktig som medikamenter.

Som en del av rehabiliteringen tar vi også for oss viktige risikofaktorer som er forbundet med livsstil og vaner som mosjon, kosthold, røyking og stress. Hvis du klarer å endre disse vanene kan det gi deg betydelig positiv og varig helsegevinst.

Teamet vårt har høy faglig kompetanse og består av fysioterapeuter, sykepleiere, treningsinstruktør, jobbrådgiver, lege og psykolog.

Vi har både døgnplasser og dagplasser. Hvilken type opphold du blir tilbudt varierer ut fra bosted og hvorvidt du har et arbeidsforhold ved innsøking.

Kort beskrivelse

Rehabiliteringskurset vårt skal bidra til å gi deg:

  • Varig endring i livsstil og vaner
  • Bedre mestring av sykdommen og økt livskvalitet
  • Mulighet til å bli værende i arbeid hvis du er yrkesaktiv.

Rehabiliteringskurset går over tre uker og legger spesielt vekt på elementer som reduserer risikoen for ny hjertesykdom som blant annet trening, kosthold, stressmestring og røykeslutt.

De fleste aktivitetene er gruppebasert, men vi tilpasser individuelt i forhold til de behovene og målene du har for oppholdet.

Kurset handler først og fremst om å gi deg en varig livsstilsendring som kan gi betydelige helseeffekter:

  • Du kommer i bedre form og får økt funksjonsnivå både fysisk, psykisk og sosialt
  • Du får mer kunnskap om din egen helse. Det gir større selvinnsikt og motivasjon
  • Du møter andre i samme situasjon og kan utveksle erfaringer.

Passer for

Kurset passer for deg som ønsker å vende tilbake til et aktivt liv og å mestre hverdagen igjen. Vi har deltakere i alle aldre, både yrkesaktive og pensjonister.

For å delta på kurset må du være selvhjulpen og i stand til å være med på variert fysisk aktivitet.

Behandlingsdetaljer

Vi tilbyr

  • Enkeltrom, alle med eget toalett og dusj
  • Rom spesielt tilrettelagt for bevegelseshemmede
  • Miljøarbeidere på ettermiddag og kveld alle dager
  • Nattevakt
  • Felles måltider i spisesalen

Fasiliteter og tilbud

LHL-klinikkene Bergen har moderne og nye lokaler tilrettelagt for en rekke aktiviteter og behov. Hele anlegget er spesielt tilrettelagt for bevegelseshemmede.

Bygget inneholder gymsal og treningsrom, dagligstue og TV-stue, samt et kjøkken. Vi har spill, en velfylt bokhylle og en rekke muligheter for aktiviteter på ettermiddagen. Den sentrale beliggenheten gjør at kulturtilbudene i Bergen er lett tilgjengelige om man ønsker det.

Pakkeliste

  • Egne medisiner
  • Toalettsaker (håndklær og sengetøy får du på stedet)
  • Komfortable inneklær
  • Treningstøy
  • Gode sko/støvler til turer ut i det fri + trenings-sko til innebruk
  • Varme klær til utebruk
  • Vinterstid: brodder, lue, votter og skjerf
  • Regntøy
  • Tursekk
  • Vekkerklokke
  • Badetøy

I tillegg kan du gjerne ta med deg en diktsamling, en god historie eller andre kreative forslag til underholdning på kveldene. Det er hyggelige innslag som alle setter stor pris på!

Kursinnhold

Trening

Treningen er individuelt tilpasset og ledes av fysioterapeut eller treningspedagog. Det er trening hver dag, enten inne, ute eller i basseng. Vi satser på varierte aktiviteter som du kan fortsette med når du kommer hjem. Her er noen smakebiter:

Sykkel og styrketrening

Vi starter med en intervalltrening på spinningsykkel etter 4x4-modellen. Motstanden er individuelt tilpasset. Den første uken sykler vi to intervaller, og målet er å sykle 4 intervaller i løpet av oppholdet. Treningen avsluttes med individuelt tilpasset styrketrening og uttøyning.

Trening til musikk

Denne treningstimen er basert på Ullevålmodellen og er en allsidig treningstime hvor både kondisjonen, styrken, koordinasjonen, smidigheten og balansen din utfordres.

Stavgang

Vi har stavgang stort sett en dag i uken. Dette er kondisjonstrening etter intervallprinsippet med aktiv bruk av bakkene i nærmiljøet. Du vil få opplæring i teknikken og stavene låner du av oss.

Vanngymnastikk

Trening til musikk i vann legger vekt på kondisjon, styrke og smidighet. Du trenger ikke å kunne svømme for å delta på denne treningen. Bassenget holder ca. 30 grader. Denne treningsformen er skånsom og spesielt gunstig dersom du har slitasje i ledd, er overvektig eller har ulike revmatiske lidelser.

Tur i Hordnesmarka

Hordnesmarka er et fint og relativt flatt turområde med grusveier. Vi tilpasser lengden på turen etter fysisk form. Det er mulig å gå turer på enten 8 eller 4 km.

Tur på Fløyen

Vi møtes nede ved Fløibanen og tar banen opp. Turen går videre innover mot Brushytten. De som har lyst går opp til Rundemannen og ned igjen til Åsebu hvor vi spiser matpakken før vi går ned til sentrum, eventuelt tar banen ned.

Fottur

Vi benytter oss av nærområdene og tilpasser lengden etter formen til den enkelte. Det er alltid minst to turledere med.

Introduksjon styrketrening

Du introduseres for ulike styrkeøvelser og går gjennom valg av motstand, antall repetisjoner og ulike måter å øke intensiteten på. Alle får prøve seg frem og får råd om valg av øvelse og motstand.

Kosthold og ernæring

Du får kunnskap om hva som kjennetegner et hjertesunt kosthold gjennom teoriundervisning, samt praktisk øving i å lage hjertevennlig mat.

Stressmestring

Som en del av tilbudet vårt kan du ta del i et gruppebasert program om stressmestring. Vår spesialist innen klinisk psykologi forteller om ulike psykososiale faktorer som er viktige i forbindelse med hjertesykdom. Her legges det vekt på motivasjon for livsstilsendring, trivsel, stress og psykiske reaksjoner som engstelse, bekymring, nedstemthet og irritasjon.

Psykologen samarbeider med sykepleier med videreutdanning i Mindfulness og Medisinsk Yoga, og du får mulighet til å lære ulike praktiske metoder for stressmestring og avspenning.

Røykeslutt

Hvis du klarer å redusere røykeforbruket ditt er det flott, men den største helsegevinsten får du hvis du klarer å stoppe helt. Ønsker du å slutte å røyke/snuse eller nylig har sluttet, er du velkommen til å delta på røykavvenningskurset vårt.

Om forløpet

Forberedelser

Før kurset må du gjennomføre en medisinsk forundersøkelse for å teste "hjertehelsen" din slik at vi vet hva hjertet ditt tåler. Legeundersøkelsen gjennomfører du hos en hjertespesialist hvor du tar en belastningstest og et arbeids-EKG.

Etter

Hvilke livsstilsendringer ønsker du å jobbe videre med når du kommer hjem? Før kursslutt hjelper vi deg å legge en plan for veien videre.

Kursplan

Kursene starter vanligvis en onsdag og avsluttes en tirsdag. Ring oss for å gjøre en avtale om eventuell ankomst tirsdag kveld før kursstart.

  • 2. - 23. jan
  • 23. jan - 13. febr
  • 13. febr - 6. mars
  • 6. - 27. mars
  • 3. - 24. april
  • 24. april - 15. mai
  • 22. mai - 12. juni
  • 12. juni - 3. juli
  • 7. - 28. aug
  • 28. aug - 18. sept
  • 18. sept - 9. okt
  • 9. - 30. okt
  • 30. okt - 20. nov
  • 28. nov - 18. des