Hopp direkte til innhold
En sunnere jul

Juletrim er ikke som vanlig trim

Jula er en ypperlig tid å være aktiv, enten du går “rundt om en enebærbusk” eller “rasker over isen”.

I jula er vi ofte mer opptatt av å kose oss med god mat, drikke og selskaper enn å trimme. Høytiden går fort ut over aktivitetsnivået, men det er heldigvis ikke så mye som skal til for å holde formen (og kroppen) ved like.

Om du har vaska golvet, børi ved, set opp fugleband og og pynta tre', så har du allerede gjort mye for en aktiv juletid. Er du i tillegg raskt ute med måka hver gang det snør, slipper du unna de tyngste takene når snøen stiger over meteren, og får muligens noen misunnelige naboer på kjøpet.

Her er en oversikt over noen populære juleaktiviteter med intensitetsnivå
Aktivitet Intensitet (METs)*
Vaske gølvet Lett 2,8
Bære ved Høy 6,0
Henge opp fugelbæjnn Lett 1,8
Pynte tre Lett 1,3
Sette oss og kvile Lett 1,0
Rugge vogga Lett 1,3
Kjøpe julegaver uten å stresse Lett 2,0
Kjøpe julegaver i siste liten Moderat 4,3
Måke snø Moderat 5,3

Bilde av far og datter som pynter juletreet sammen.Å pynte tre har ikke så høyt intensitetsnivå i følge METs-skalaen. Men det viktigste er jo at det er hyggelig!

*Intensitet (METs)

Når vi ligger stille, er energiforbruket definert som én MET (MET = "metabolsk ekvivalent").

MET under 3,0 defineres som lett intensitet, MET mellom 3,0 og 6,0 defineres som moderat intensitet.

MET over 6 defineres som høy intensitet.

 

Oversikten over aktiviteter og intensitet kommer fra Helsedirektoratet sin kampanje Dine30.