Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

Fett i kostholdet og hjerteflimmer

Umettet fett er knyttet til lavere risiko for hjerteflimmer.

Atrieflimmer (hjerteflimmer) er en hjerterytmeforstyrrelse som gir betydelig risiko for hjerneslag, hjertesvikt og død. De fleste som får atrieflimmer har underliggende, strukturell hjertefeil. Det er imidlertid mye vi ikke vet om hvordan atrieflimmer oppstår. Høyt blodtrykk, et høyt alkoholinntak er klare risikofaktorer. Veldig intens trening, stress og røyking er andre livsstilsfaktorer som også kan øke risikoen. Store mengder koffein har også vært antatt, men det har ikke vært funnet høyere risiko blant kaffedrikkere.

Les mer her: Kan kaffe utløse hjerteflimmer?

Kan fettet i kostholdet også spille en rolle? Foreløpig er det vitenskapelige grunnlaget for å gi råd om fett i forebygging av hjerteflimmer begrenset, men det støtter opp om våre anbefalinger om å ha en god balanse mellom mettede og umettede fettsyrer i kostholdet.

Mye mettet fett økte risiko for kronisk hjerteflimmer

Hjerteflimmer kan være enten anfallsvis (“paroksysmal”) eller vedvarende/kronisk. En ny stor studie med kun kvinner viste at de som spiste mye mettet fett og lite enumettet fett hadde økt risiko for å få vedvarende eller kronisk hjerteflimmer etter 20 år. Sammenliknet med kvinnene som spiste lite mettet fett, hadde de som spiste mest om lag 70 prosent høyere risiko (1).
Et høyere inntak av enumettet fett var derimot forbundet med 40 prosent lavere risiko for kronisk hjerteflimmer.

En svakhet er at denne studien ikke forteller hvilke konkrete matvarer som var knyttet til risiko, men olivenolje, rapsolje, majones og nøtter er spesielt gode kilder til enumettet fett.

Les mer om ulike typer fett her: Velg fett med riktig kvalitet

Middelhavskost og olivenolje

Extra virgin olivenolje (eller kaldpresset olivenolje) kan muligens redusere eller utsette risikoen for atrieflimmer. I en spansk studie av forebygging av hjerte- og karsykdom ved hjelp av et middelhavskosthold, hadde de som i tillegg til å spise et middelhavskosthold fikk spesielt mye extra virgin olivenolje nesten 40 prosent lavere risiko for atrieflimmer enn en gruppe som spiste et tradisjonelt kosthold (2).

Les også: LHL samarbeider med Ybarra olivenolje om hjertegode oljer.

En annen gruppe som spiste et middelhavskosthold, men som fikk nøtter i stedet for olivenolje, hadde derimot ikke lavere risiko. Dette tyder på at det var olivenoljen i seg selv som var beskyttende.

Deltakerne i denne studien var over 7000 middelaldrende og eldre spanske menn og kvinner som hadde type 2-diabetes eller flere andre risikofaktorer for å få hjerte- og karsykdom. To grupper skulle følge et middelhavskosthold og disse fikk i sin tur råd om enten å spise mye extra virgin olivenolje (ca. 4 spiseskjeer daglig) eller nøtter. Begge middelhavsdiettene reduserte risikoen for å få hjerteinfarkt, hjerneslag eller for å dø av dette etter 4-5 år, men risikoen for å få atrieflimmer var altså betydelig redusert bare blant de som spiste mye olivenolje.

Om det var fettsyrene i olivenoljen (olivenolje har ca. 75 prosent enumettet fett), antioksidantene eller andre komponenter som virket beskyttende er ukjent. Et kosthold med mye enumettet fett og lite mettet fett er gunstig for blodtrykket, som er en annen risikofaktor for hjerteflimmer. Det finnes lite annen forskning til å fastslå at olivenolje klart reduserer risiko for atrieflimmer, men dette er et lovende funn. Resultatene støtter også den gunstige sammenhengen som ble funnet mellom enumettet fett og hjerteflimmer i den ovennevnte studien.

Hvor mye fett bør du spise? Les mer her.

Fet fisk og fiskeolje

Inntak av flerumettede omega-3-fettsyrer fra fisk og fiskeolje (såkalt marine omega-3-fettsyrer) har vist seg å forebygge hjerte- og karsykdom, spesielt plutselig hjertedød på grunn av hjerterytmeforstyrrelser. Omega-3-fettsyrer tenkes blant annet å dempe inflammasjon og elektriske impulser som kan gi uregelmessig hjerterytme. Hvorvidt et høyt fiskeinntak beskytter mot hjerteflimmer er uklart, men mulig (3).

I en undersøkelse fra Finland hadde menn med høyest konsentrasjon av marine omega-3-fettsyrer i blodet omtrent 40-50 prosent lavere risiko for senere å bli innlagt med hjerteflimmer sammenliknet med de som hadde lavest konsentrasjon (4).

Inntak av omega-3 fra planteriket var derimot ikke forbundet med risiko for hjerteflimmer i denne studien, i likhet med en nyere amerikansk studie av eldre mennesker (5).

Noen studier har vist at tilskudd av fiskeolje noen dager før hjerteoperasjon kan redusere risikoen for senere hjerteflimmer, en vanlig bivirkning, men samtidig har noen studier ikke klart å vise dette. Det er mulig at fiskeoljetilskudd bare er gunstig dersom dosen av omega-3-fettsyren DHA er høyere enn 1 gram daglig (6).

Les mer om fisk og omega-3 her: Trygt og sunt å spise mer fisk