Hopp direkte til innhold

Hjertegod grillmat

Sommer er grillsesong, og det er lov å kose seg. Med små grep kan du ta vare på hjertet samtidig.

– Det er viktig å skille mellom hverdag og fest. Kos deg gjerne med grillmaten du liker best innimellom. Men griller du flere ganger i uken, er det lurt å tenke sunnere alternativer også, sier klinisk ernæringsfysiolog Karianne Spetaas Henriksen ved LHL-sykehuset Gardermoen.

Mindre fett, mer urter og hvitløk

Tradisjonell grillmat er ofte energirik og inneholder som regel mye mettet fett og salt. Men det finnes mange sunne grillalternativer, som kylling eller fisk i folie, grillspyd med rent kjøtt, fisk eller skalldyr eller hjemmelagde hamburgere.

– Kompenser gjerne for mindre fett med smak fra hvitløk, urter og krydder, sier Henriksen, som også anbefaler å være bevisst på tilbehøret.

– Ferdige potetsalater og dressinger inneholder generelt mye fett. Det går raskt å lage potetsalat, eller hjemmelaget dressing på ekstra lettrømme, kesam, lettmajones eller vinaigrette, sier hun.

Lomper har stor forskjell på saltinnhold, her er de med minst salt.

Grove rundstykker som hamburgerbrød

Fint brød til pølser og hamburgere er enkle karbohydrater som inneholder lite fiber og andre næringsstoffer. De metter også mindre enn grovere varianter.

– Velg gjerne lomper istedenfor pølsebrød. Og bak gjerne hamburgerbrødet selv, eller bruk grove rundstykker, sier Henriksen.


Èn pølse – og noe annet ved siden av

Ett av Henriksens viktigste tips for en litt sunnere grillsesong er å spise jevnt gjennom dagen. For når blodsukkeret er lavt, higer kroppen etter fet og søt mat, og det er lett å spise mer enn du egentlig trenger.

– Ikke møt skrubbsulten til en grillmiddag. Grilling tar tid, og før måltidet starter har du kanskje forsynt deg av både snacks og en ventepølse eller to, påpeker Henriksen.
Hun anbefaler å gå gradvis fram når man legger om kostholdet.

– Elsker du pølser, kan du jo spise en pølse og ha noe annet og sunnere ved siden av, foreslår hun.

Slik blir grillmaten sunnere: 

  • Spis jevnt gjennom dagen og ikke vær skrubbsulten når grillingen starter
  • Server sunn snacks mens dere venter på maten, som grønnsaker og dipp av ekstra lettrømme eller yoghurt
  • Lag hamburgeren selv av fisk, karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig
  • Erstatt gjerne litt av kjøttet i hamburgeren med revet gulrot, sopp og/eller løk
  • Velg også kylling, kalkun, fisk og renere kjøtt til noen grillmåltider
  • Lag dressinger selv med ekstra lett rømme, lettmajones, kesam eller matyoghurt. Sennepsbasert vinaigrette er også et godt alternativ
  • Ha alltid grønnsaker eller salat ved siden av maten
  • Frisk opp med hvitløk, krydder og gode dressinger

Les også: Mindre salt er bedre for hjertet.

Publisert 22.05.2018  Oppdatert 23.05.2018