Hopp direkte til innhold

Kols og kosthold

Riktig kosthold og fysisk aktivitet er viktig for deg som har kols. Mange som lider av kols har lite fysisk og psykisk overskudd til å lage mat eller til å spise. Utilstrekkelig næringsinntak gjør at du blir tappet for krefter du trenger for å puste.

Riktig kosthold og fysisk aktivitet er viktig for deg som har kols, både fordi det forebygger infeksjoner i lungene og fordi det stabiliserer vekten på et ønsket nivå.

Opp og ned i vekt med kols

Noen kolspasienter går opp i vekt. Enten fordi de blir mindre aktive på grunn av sykdommen eller fordi de bruker kortisonpreparater.

Kortison kan gi økt matlyst, og over tid kan bruk av kortison gi vektøkning og hevelser i kroppen.

Andre pasienter kan ha problemer med for lav vekt. Årsakene kan være at de bruker mye tid og krefter på pustearbeid, og dermed øker forbrenningen. De spiser ofte lite fordi de blir andpustne av å spise, og fordi maten tar opp plass i magen, noe som gir mindre plass til lungene, og dermed økt tungpusthet.

Noen kolspasienter går ned i vekt på grunn av endringer i fordøyelsessystemet. Andre mister matlysten fordi smaksløkene svekkes av medisiner og røyk.

For kolspasienter som vil redusere vekten er kombinasjon av styrke- og utholdenhetstrening velegnet. I tillegg er det viktig med hyppige og små måltider med lavt kaloriinnhold.

Kostholdsråd for kolspasienter:

  • Spis hyppige og små måltider.
  • Velg retter som er enkle å tilberede.
  • Lag retter som er lette å tygge.
  • Å spise krever mye energi, hvil litt før du setter deg til bords.
  • Unngå å drikke mye før måltidene, fordi væske tar opp plass for maten.
  • Men drikk gjerne rikelig mot slutten av måltidet.
  • Vær varsom med salt, som gjør slimet i bronkiene tykkere. 
  • Sitt oppreist mens du spiser, det reduserer trykket mot lungene.
  • Ta gjerne et multivitaminpreparat daglig som supplement til kostholdet.
  • A- og C-vitaminer er særlig viktige for slimhinnene.

Les mer om kols her.

Publisert 19.02.2014