Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

Mange gode grunner til å elske jordbær

Bilde av to små gutter som sitter i jorbæråkeren og spiser jorbær.

Jordbær er manges sommerfavoritt. Da er det godt å vite at det finnes flere gode grunner til å spise mye av det enn bare smaken.

Det er vanskelig å bevise at bestemte matvarer fører til mindre hjerte- og karsykdom, men forskning på bær og risikofaktorer er oppløftende. Jordbær kan senke kolesterol og triglyserider i blodet, bedre antioksidantforsvaret og redusere skader i blodårene og klebring av blodplatene.

Mindre skadelig kolesterol

I én studie skulle menn og kvinner i 60-årene med høyt kolesterol gå på en «jordbærdiett» i en måned. De hadde allerede hatt en kolesterolsenkende kost, med lite mettet fett og kolesterol og kolesterolsenkende matvarer som blant annet havrekli og soyaprodukter, som reduserte LDL-kolesterolnivåene med om lag 15 prosent. I tillegg til dette skulle de nå spise rundt 400 gram jordbær hver dag.

Etter fire uker på jordbærdietten ble de lavere kolesterolnivåene vedlikeholdt. Jordbærdietten ga imidlertid også mindre oksidasjon av LDL-kolesterolet, noe som indikerer at LDL-kolesterolet ble mindre skadelig. Oksiderte LDL-partikler er mer tilbøyelige til å avleires i fettplakk på innsiden av blodårene (1).

Les mer om høyt kolesterol her.

Total- og LDL-kolesterolet ble redusert med hhv. rundt 9 og 14 prosent blant unge, friske italienske personer som spiste 500 gram friske jordbær om dagen i en måned. I tillegg ble triglyseridnivåene redusert med 21 prosent. To uker etter de hadde sluttet å spise jordbær gikk kolesterolverdiene tilbake til utgangspunktet.

Bilde av oppkuttet jorbær i et glass sammen med naturell youghurt.Skivet jordbær og naturell yoghurt i et glass er alt som trengs for en nydelig dessert eller et fint mellommåltid.

I denne studien så man også at blodets antioksidantstatus økte i løpet av jordbærdietten, mens markører på oksidativt stress gikk ned (2).

Effekten av frysetørket jordbærpulver har også blitt undersøkt, da frysetørking har vist seg å bevare næringsverdien i bær bedre enn vanlig frysing. I en ny studie gikk totalkolesterolet ned med ca. 15 prosent og LDL-kolesterolet ned med 21 prosent etter 12 uker blant menn og kvinner som drakk vann med jordbærpulver daglig. Pulveret tilsvarte 500 gram friske jordbær.

Videre ble nivået av små, tette LDL-partikler – som er spesielt knyttet til risiko hjerte- og karsykdom – redusert med over 40 prosent. Dette endret seg knapt nok blant en kontrollgruppe som fikk vann med fiber og sukker (3).

Lavere hjerterisiko?

Om disse effektene kan forlenge livet vites ikke, men en amerikansk studie av over 30 000 eldre kvinner viste at de som spiste mer jordbær hadde litt lavere sannsynlighet for å dø av hjerte- og karsykdom over 16 år. Disse kvinnene spiste imidlertid nokså lite jordbær (4). 

En nyere og større studie viste dessuten at kvinner som fikk i seg mest antocyaner i kostholdet – pigmenter i frukt og bær, som blåbær og jordbær er de største kildene til – hadde omtrent 30 prosent lavere sjanse for å få hjerteinfarkt i løpet av de 18 neste årene (5).

Næringsstoffer i jordbær

En liten porsjon jordbær (ca. 10 stk.) inneholder:

Kalorier    51
Karbohydrater    10 gram
Kostfiber    3 gram (10 % av ADI)
Fett    0,3 gram
Vitamin C 104 mg (138 % av ADI)
Folat    74 µg (18 % av ADI)
Kalium    296 mg (10 % av ADI)

(ADI = anbefalt daglig inntak)

Jordbær er altså svært rike på C-vitamin, men er også en kilde til folsyre, kalium og kostfiber samt en rekke andre plantestoffer med antioksidanteffekter.

For å bevare C-vitamininnholdet og andre antioksidanter best bør friske jordbær helst spises så fort som mulig og oppbevares relativt fuktig i kjøleskapet, helst i en egen frukt- og grønnsaksskuff eller en tett boks. Kjøp jordbær som er så fullmodne som mulig, men ikke overmodne, da de både smaker best og har best næringsinnhold. Jordbær fortsetter ikke å modnes etter de blir plukket.

For å si det med Alf Prøysens ord:

Ett er for gammalt, det skal få stå.
Ett er for grønt, det går vi ifrå,
men æille andre skal vi ta med hematt
og leve lykkelig med sukker på.

Ikke skyll dem før like før du skal spise bærene, og vent med å fjerne stilkene etter du har skylt dem.

Kan brukes til alt

Jordbær liver opp både smaken og utseendet på så å si alt, i tillegg til at de er deilige for seg selv.

Finhakkede jordbær, paprika, vårløk, frisk koriander og litt sitronsaft blir en fargerik, sommerlig salsa du kan ha til grillmaten. Skivet jordbær og naturell yoghurt i et glass er alt som trengs for en nydelig dessert eller et fint mellommåltid. Eller hva jordbær sammen med våre litt sunnere arme riddere?

Visste du at ...

  • det finnes mer enn 600 typer jordbær?
  • at jordbær teknisk sett ikke er bær, men en såkalt «falsk frukt» eller «hjelpefrukt»? Det er de små frøene eller nøttene på jordbæret som er de virkelige bærene!