Hopp direkte til innhold

Mer fiber, mindre hjerte- og karsykdom

Å spise mye fiber er ikke bare godt for fordøyelsen. Fiber reduserer også risiko for hjerte- og karsykdommer.

Det finnes mye forskning på fiberrike matvarer og risikofaktorer som for eksempel høyt blodtrykk, fedme, blodsukker og kolesterol, men også på risikoen for faktisk hjertesykdom eller dødelighet.

En ny gjennomgang av den sistnevnte forskningen ble publisert i desember 2013. Forskerne søkte systematisk gjennom litteraturen, og fant fram til 22 langtidsstudier av fiberinntak og risiko for hjerte- og karsykdom blant friske mennesker.

Lavere risiko med sju gram ekstra per dag

En økning i fiberinntaket på sju gram utover gjennomsnittet, var forbundet med ni prosent lavere risiko for hjerte- og karsykdom.

De som spiste enda mer fiber, hadde desto lavere risiko. Særlig såkalt uløselig fiber, som blant annet fullkornshvete, kli og nøtter er kilder til, var forbundet med lavere risiko: 18 prosent lavere risiko per ekstra sju gram per dag.

Fiber fra andre kilder enn kornvarer, frukt eller grønnsaker viste ingen konsekvent sammenheng med lavere risiko i studien, som ble publisert i British Medical Journal.

– Sammenhengen mellom kostfiber og hjertehelse har vært antatt siden 1970-tallet, men det er nyttig å se på totaliteten av forskningen, slik forskerne her har gjort, sier ernæringsfysiolog og helsefaglig rådgiver i LHL, Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, Erik Arnesen.

– Samtidig tyder resultatene på at oppfordringer fra enkelte kostholdsaktivister om at alle bør unngå kornprodukter, ikke er helt heldig for folkehelsen, tilføyer han.

Omtrent halvparten av fiberet i et typisk norsk kosthold kommer fra brød- og kornvarer, og disse bør fortrinnsvis være grove og fiberrike. Brødet du spiser til hverdags bør ha minimum sju gram fiber per 100 gram.

Lavere inntak blant menn i 40-års alderen

Inntaket av fiber henger sammen med andre sider av kostholdet og livsstilen.

– Vi ser blant annet at fiberinntaket er noe lavere blant menn i 40-årsalderen, blant kvinner med lavere utdanning, blant de som røyker og de som legger stor vekt på å spise sunt, sier Arnesen.

Risikoen for hjerte- og karsykdom var imidlertid uavhengig av slike faktorer i studien.

Arnesen påpeker også at det ikke er så enkelt å skille effektene av fiberet fra andre komponenter i samme matvare:
– Studien indikerer at rent, isolert fiber ikke har en like forebyggende effekt som når fiberet er en del av hele “pakken”. Men forskningen på dette er foreløpig mangelfull.

Fiberrike matvarer er som regel også rike på andre næringsstoffer og fytokjemikalier, som i kombinasjon med fiber kan være helsefremmende.

Anbefalt inntak av fiber

Anbefalingen for voksne er å spise fra 25 (kvinner) til 35 gram (menn) fiber per dag, eller omtrent 3 gram per 240 kalorier. Mange får ikke i seg nok seg nok. Norske menn spiser i gjennomsnitt 26 gram hver, mens kvinner spiser i snitt 22 gram per dag.