Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

Prøv kjøttfri mandag!

Hva vi legger på tallerkenen påvirker både vår egen og jordens helse. I Norge har kjøttforbruket økt jevnt i flere tiår, og i 2012 spiste vi omtrent 20 kilo mer kjøtt enn i 1989.

Særlig blant norske menn er det mange som ikke oppfyller anbefalingen om å spise høyst 500 gram tilberedt rødt kjøtt (storfekjøtt, svin og lam) eller bearbeidete kjøttprodukter i uken.

Konseptet “Kjøttfri mandag” ble startet i USA i 2003, og er nå kjent i de fleste deler av verden. LHL ønsker å støtte og fremme dette initiativet ved å publisere vegetariske matoppskrifter på våre nettsider.

Matoppskrifter

Du trenger ikke å være vegetarianer for å nyte disse smakfulle og sunne vegetarrettene.

Her finner du sunne oppskrifter på vegetar

Høyt kjøttforbruk belaster klimaet

Klimaeksperter, inklusive FNs miljøprogram, anbefaler en reduksjon av kjøttforbruket. Det har vært estimert at vi i Norden bidrar med i snitt to tonn drivhusgassutslipp hvert år bare gjennom matforbruket. På verdensbasis bidrar husdyrbesetningene i landbruket til høyere utslipp av klimagasser enn hele transportsektoren. Plantematvarer bidrar generelt til lavere utslipp av drivhusgasser enn kjøtt, særlig storfekjøtt, og det er dermed miljømessig gunstig.

Ved å redusere kjøttforbruket med 35 prosent, kan miljøbelastningen reduseres med en fjerdedel, viser ny dansk forskning. Annen forskning viser også at dette ikke vil være negativt med tanke på å dekke behovet for nødvendige næringsstoffer. Én middag i uken uten kjøtt er ikke et drastisk grep, men et lite og realistisk skritt på veien.

Også bra for helse og lommebok

Et variert og riktig sammensatt plantebasert kosthold kan gi alle næringsstoffer kroppen trenger for god helse, sier ernæringsfaglig rådgiver i LHL, Erik Arnesen. Mangelsykdommer oppstår uansett ikke av å kutte ut kjøtt bare én dag i uken.

Arnesen sier at det anbefales å begrense inntaket av rødt og bearbeidet kjøtt også av helsemessige grunner, til fordel for grønnsaker, belgvekster (bønner, erter og linser), frukt, nøtter og grove kornprodukter. Det gir mer kostfiber og generelt flere næringsstoffer, og mer umettet fett enn mettet fett. Et kosthold med mer plantematvarer kan også være gunstig for blodtrykket og andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdom.

En annen bonus er at vegetariske retter ofte er rimeligere, og de trenger heller ikke å være vanskeligere eller mer tidkrevende å lage enn kjøttretter. De går heller ikke på bekostning av god smak.

Du kan selvsagt velge å ha en kjøttfri onsdag eller lørdag i stedet, men la det bli en rutine, sier Arnesen.

Mange synes det er enklere å starte en ny vane på mandager. Da sikrer du deg i alle fall en god start på uken!

Få nyhetsbrev

Her kan du lese nytt om kosthold, fysisk aktivitet, allergi, luft, pasientrettigheter og mye mer som kan hjelpe deg med å få en god helse.

Velg nyhetsbrev

Du kan når som helst melde deg av. Se også www.lhl.no/personvern