Hopp direkte til innhold

Slik holder du nyttårsforsettene dine

Foto av en klokke som viser 23:57.
Målene du setter deg bør være realistiske, men det er heller ikke feil å være litt optimistisk. Husk at små skritt kan gjøre stor forskjell!

Den britiske psykologen Richard Wiseman har identifisert noen elementer som vil gjøre det lettere å holde nyttårsforsetter.

Det er sesong for å tenke på nyttårsforsetter. Kanskje er du så perfekt at du ikke trenger å forandre på noe, men mange av oss andre kan sikkert trenge et dytt for å gjøre livsstilen enda litt bedre.

Er du blant dem som har hatt det samme nyttårsforsettet år etter år, og ikke kommet noe lenger? Da er det kanskje på tide å sette seg et annet mål. Like viktig er det å sette seg gode mål.

Psykolog Richard Wiseman fra England har forsket på folks nyttårsforsetter, og kommet fram til noen gode råd:

  • Ha bare ett forsett – sjansen for å lykkes er større når du bruker energien din på å endre bare én vane, fremfor en hel handleliste med mål.
  • Ikke sett deg de mest typiske målene. Tenk på hva du virkelig ønsker å få ut av livet.
  • Bryt målet opp i flere spesifikke delmål som er konkrete, målbare og har en tidsfrist.
  • Belønn deg selv hver gang du når et delmål.
  • Fortell familie og bekjente om målene. Det gjør det mer forpliktende.
  • Forvent å falle tilbake til gamle uvaner av og til. Tenk på det som et midlertidig tilbakeskritt, ikke som en grunn til å gi opp alt.

Søvn og selvkontroll 

Kanskje ditt neste nyttårsforsett rett og slett bør være å få nok søvn? I sin forskning har Wiseman nemlig funnet at de som får nok søvn har større sjanse for å lykkes med nyttårsforsettene enn de som sover dårlig. Forklaringen på dette kan være at søvnmangel er ødeleggende for selvkontroll og viljestyrke.

Ha realistiske mål 

Målene du setter deg bør være realistiske, men det er heller ikke feil å være litt optimistisk. Husk at små skritt kan gjøre stor forskjell! Hvis du trenger ekstra motivasjon kan det være lurt å skrive ned nyttårsforsettet, da føles det mer forpliktende.

Du kan også skrive en kontrakt med deg selv eller andre, så blir det litt vanskeligere å bryte målet.

Se på det å ta til deg sunnere vaner som en oppdagelsesreise: Kartlegg vanene du allerede har, og finn deretter ut hvilke små endringer som er praktiske. Det er vanskelig å endre noe når du ikke vet hva som må endres.

Vi ønsker deg et godt nytt år – og lykke til!