Hopp direkte til innhold

For mye salt gir høyt blodtrykk

Salt er en smaksforsterker i maten og det er viktig for konservering. Likevel bør vi ikke ha for mye salt i maten. Et høyt saltinntak gir økt risiko for høyt blodtrykk.

Hvor mye salt trenger du?

Vi spiser ca. 10 gram salt hver dag. Salt består av natrium (Na) og klor (Cl). Det er særlig for mye natrium som er forbundet med negative helsekonsekvenser. Natrium spiller en rolle for væskebalansen og elektriske impulser i kroppen. Kroppen trenger ikke mer enn 1-2 gram salt om dagen for å fungere optimalt. Det er veldig mye mindre enn det vi får i oss med maten vi spiser, så derfor har helsemyndighetene som mål at vi skal redusere inntaket av salt med 30 prosent innen 2025.

Salt fremmer overspising

Saltkilder i kostholdet

Det er industribearbeidede matvarer som tilfører oss mesteparten av saltet, cirka 70-80 prosent. Salt er naturlig i råvarer eller blir tilsatt under produksjon. Ca 10 prosent av saltet vi får i oss er naturlig i råvarer, og resten tilsetter vi selv i matlagingen.

Samarbeid for å spise mindre salt

Helsedirektoratet, matprodusenter og servicenæringen inngikk i 2015 Saltpartnerskapet. I fellesskap jobber vi for ulike tiltak for å redusere inntaket av salt på befolkningsnivå. Helsemyndighetene har kampanjer for å sette fokus på lavere saltinntak, mens produsentene jobber etter felles målsettinger om maksimumsnivå av salt i cirka 100 matvarekategorier.  

Tips til smak i maten uten for mye salt:

  • Spis mer ferske og frosne råvarer
  • Kok grønnsaker i lite vann
  • Smaksett maten med hvitløk, løk, friske og tørkede urter, sitron og lime
  • Smak på maten før du salter mer
  • Bruk mer pepper
  • Bak brødet selv, eller kjøp brød som er merket med Nøkkelhullet
  • Bruk mindre ferdigmat
  • Bruk produkter som er merket med Nøkkelhull
  • Vær varsom med soyasaus og sitronpepper
  • Les matvaredeklarasjoner
  • Drikk vann som tørstedrikk
  • Øk inntaket fra grønnsaker og frukt. Da øker du inntaket av kalium som har motsatt effekt av natrium
  • Husk at det er mulig å venne seg til et lavere toleransenivå for salt på 3-4 uker.