Hopp direkte til innhold
Foto: Christopher Olssøn

All aktivitet er bedre enn ingen

Ikke bare trening, men også hverdagslig aktivitet med lav intensitet senker risikoen for å dø av hjerte- og karsykdom sammenliknet med stillesitting.

Mens det er godt kjent at fysisk aktivitet med middels eller høy intensitet, slik som rask gange og løping, er knyttet til et lengre liv og lavere risiko for flere sykdommer. I tillegg er inaktivitet i seg selv direkte knyttet til økt risiko for hjerte- og karsykdom.

Effekten av mindre intensiv fysisk aktivitet, slik som husarbeid, rusling og andre dagligdagse aktiviteter, vites det ikke like mye om. Men nye undersøkelser fra Sverige tyder på at det å bytte ut stillesitting med lav-intens fysisk aktivitet er gunstig (1).

Jo mindre inaktivitet, jo bedre

I en studie ble aktivitetsnivået til rundt 850 personer over 50 år registrert objektivt ved hjelp av aktivitetsmålere. I løpet av 15 år døde 79 av deltakerne. De som hadde mer fysisk aktivitet med lav intensitet hadde lavere risiko for å dø.

Forskerne beregnet at 30 minutter med lett aktivitet på bekostning av stillesitting var knyttet til 11 prosent lavere risiko for å dø, og hele 24 prosent lavere risiko for å dø av hjerte- og karsykdom.

Det å bytte ut stillesitting med mer intensive aktiviteter, selv bare 10 minutter per dag, var knyttet til enda lavere risiko (nesten 40 prosent), men studien bekrefter altså at bare litt aktivitet også gjør en stor forskjell.

En større amerikansk studie tyder på det samme: å erstatte 1 time med stillesitting med aktivitet med lav intensitet var forbundet med 18 prosent lavere dødelighet (2). Med lav intensitet menes som regel aktivitet med mellom 100 og rundt 2000 bevegelser i minuttet.  

Den samme svenske studien har også vist at det å sitte stille mer enn 10 timer per dag var forbundet med mer enn en dobling av risikoen for å dø sammenliknet med det å sitte 6,5 time per dag (3).

Å gå tur har også flere positive effekter på risikofaktorer for blant annet hjerte- og karsykdom: Gågrupper har flere helsefordeler