Hopp direkte til innhold

Er du så aktiv som du tror?

Aviser, blader og myndighetene skriver mye om aktivitet for tiden. Uttrykk som moderat og høy intensitet brukes ofte. Vet du hva dette betyr i praksis? Hvordan føles egentlig “moderat” eller “høy” intensitet?

Alle monner drar når det gjelder fysisk aktivitet. For å opprettholde en god anbefales det likevel minst 150 minutter med moderat fysisk aktivitet i uken, eller minst 75 minutter med høyintens fysisk aktivitet, eller en kombinasjon av disse. For å komme i bedre form må man trene mer og mer systematisk, og for hjertets skyld spiller intensitet en rolle.

Men hva vil egentlig "moderat" og "høy" intensitet si? Hvordan føles det på kroppen? En ny studie viser at mange trolig overestimerer intensitetsnivået sitt når de gjør fysisk aktivitet. Mens de fleste klarer å vurdere riktig hva som er "lett" intensitet, har ikke alle en forståelse av hva moderat og hard intensitet faktisk er, konkluderer de kanadiske forskerne bak studien som ble publisert i det vitenskapelige tidsskriftet PLOS One i mai i år.

De fikk 129 utrente menn og kvinner til å gå eller jogge på en tredemølle i et tempo de selv mente tilsvarte lett, moderat eller høy intensitet. "Lett" intensitet skulle gjøre dem litt varmere og få opp pustefrekvensen litt, "moderat" intensitet skulle gjøre dem enda varmere og øke pustefrekvensen enda mer, og "høy" intensitet skulle gjøre dem ganske varme og andpustne.

Pulsen til deltakerne ble samtidig målt, og 50-60 prosent av makspuls ble definert som lett intensitet, 64-76 prosent som moderat intensitet, og 77-79 prosent definert som høy intensitet.

Når de gikk eller jogget på tredemøllen, viste det seg imidlertid at de fleste ikke nådde opp til det nivået som krevdes for å kalle det moderat eller høy intensitet: Det deltakerne mente var høy intensitet var ikke nok til å gi dem mer enn i gjennomsnitt 70 prosent av makspuls. Når de selv trodde at intensitetsnivået var moderat, tilsvarte det i virkeligheten lett intensitet. Bare rundt 15 prosent klarte å estimere moderat intensitet riktig, og 27 prosent klarte å estimere høy intensitet riktig.

Undersøkelser har vist at bare rundt én av fem voksne nordmenn er tilstrekkelig fysisk aktive, men denne nye studien tyder på at det er lett å overdrive eget aktivitetsnivå.

Eksempler på moderat og høy intensitet

Aktiviteter med moderat intensitet er for eksempel støvsuging, gå i trapper, gå 5-6 km/t (slik at du blir litt andpusten), snømåking eller klipping av plenen manuelt. Eksempler på aktiviteter med høy intensitet er jogging (fra 8 km/t), sykling (fra 16 km/t), hoppe tau og aerobic.

Bilde av en "gammeldags" gressklopper, uten motor.Den gamle gressklipperen gir god morsjon om sommeren!

Én måte å beskrive intensitetsnivåene på er at du ved moderat aktivitet skal kunne snakke, men ikke synge, og at du ved høy intensitet ikke kan si mer enn noen få ord uten å trekke pusten.

Merk at det som anses som lett aktivitet for en 30-åring (for eksempel å ta trappen) kan være hard aktivitet for en 70-åring.

Mange av LHLs lokallag har i dag godt etablerte trimtilbud i ulike nivåer. Disse tilbudene er åpne for alle.

 

Finn ditt lokallag

Publisert 23.06.2014