Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

Gågrupper har flere helsefordeler

Bilde av en jente som knytter lissene på joggeskoene sine.
Blir du med i en gågruppe, er det lettere å komme seg ut hver uke. Og helsegevinsten er stor.

Hvert skritt teller når det gjelder fysisk aktivitet og helse. Å gå tur regelmessig og i riktige mengder er faktisk knyttet til vel så gode fordeler som løping når det gjelder risikofaktorer som høyt kolesterol og blodtrykk.

Å gå i 5 til 8 kilometer i timen kan regnes som moderat intensitet. Dette skal føles litt anstrengende, men ikke mer enn at du kan snakke relativt uanstrengt.

Minimum 150 minutter i uken er anbefalt mengde med moderat aktivitet for voksne.

Selv om dette utgjør bare 1,5 prosent av en hel uke, har mange vanskelig for å oppnå denne anbefalte mengden.

Les også: Har du fått "dine 30" i dag?

Gå-grupper ute i naturen – noe en rekke av LHLs lokallag tilbyr – er en god måte å få flere til å være i aktivitet på, spesielt eldre. Utover å øke aktivitetsnivået har gå-grupper også flere gunstige helseeffekter.

En stor mengde forskning viser at det å delta i gågrupper har vist seg å være gunstig for: 

  • blodtrykk
  • hvilepuls
  • kroppsfett og kroppsmasseindeks
  • kolesterolnivåer
  • oksygenopptak
  • livskvalitet
  • 6-minutters gangtest
  • depresjon

Dette viser en ny oversikt over forskningslitteraturen. Gågrupper har altså flere fordeler enn bare å få folk opp av sofaen. I tillegg ser gågrupper ut til å være en aktivitetsform som de fleste klarer å opprettholde, og som dessuten har svært lav sannsynlighet for skader og andre bivirkninger.

Les mer her om hvordan du kan få mer fysisk aktivitet med LHL.

Publisert 18.03.2015

Kilde

Hanson, S. og Jones, A. Is there evidence that walking groups have health benefits? A systematic review and meta-analysis. British Journal of Medicine.