Hopp direkte til innhold
Fysisk aktivitet

Hverdagstrim - den viktigste aktiviteten

Er du en av oss, som har mistet litt gløden etter at nyttårsløftene ble avsagt for ca. to måneder siden?

Er du en av oss som har mistet litt gløden etter at nyttårsløftene ble avsagt? Om det ikke ble hugget i stein, var du i alle fall ganske sikker på at i år var året du skulle trene hardt og målbevisst minst tre (og til og med kanskje fire) ganger i uken.

Men etter at nyttårsrakettene stilnet, kom hverdagene ruslende, den ene etter den andre. Plutselig har dagene og ukene gått, og tre treningsøkter blir til to, to økter blir til én, og hele uker kan gå uten at innholdet i gymbagen er blitt pakket om. Dermed er liksom lufta gått ut av ballongen.

Lokallaget LHL Vestby gjør høye kneløft i sal.Kneløft med armer blir morsommere om du gjør det til musikk, slik lokallaget LHL Vestby gjør her.

Ikke mist ikke motet – løpet er ikke kjørt. Nyere forskning viser at det er hverdagsaktivitetene som er det viktigste grunnlaget for god helse. Små drypp i hverdagen hvor du reiser deg opp, går en runde – gjerne ute, løfter knærne høyt opp, tar tre dansesteg og så videre. Greier du dette minst én gang i timen gjennom dagen, er du kommet langt på vei i ditt eget lille folkehelseprosjekt.

Helsedirektoratet anbefaler oss at vi er fysisk aktive minst 30 minutter om dagen, siden dette vil gi oss en betydelig helsegevinst. De 30 minuttene kan fint deles opp, for eksempel i tre økter på ti minutter eller seks økter på fem minutter.

Ta en superkort trimøkt med musikk

Utover våren vil det komme tips til små tre-fire-minutters trimøkter som du kan gjøre i hverdagen. Her er første økt!

  1. Vers: Tå – hev og senk
  2. Refreng: Høye kneløft med armer. Løft vekselsvis høyre og venstre kne opp foran kroppen. Bruk armene aktivt (se bildet over).
  3. Vers: Rolige knebøy. Bena i hoftebreddes avstand. Senk setet rolig ned, samtidig som du strekker armene fram. Hold ryggen rett og blikket fram. Kom rolig opp igjen.
  4. Refreng: Kneløft med armer (som i første refreng).

Forslag til musikk: "Surfbrett" med Vazelina Bilopphøggers.

Se video:

God trim!