Hopp direkte til innhold
Fysisk aktivitet

Hverdagstrim - den viktigste aktiviteten

Det er hverdagsaktivitene som er det viktigste grunnlaget for god helse. Og, klarer du 30 minutter hver dag er du på god vei.

Nyere forskning viser at det er hverdagsaktivitetene som er det viktigste grunnlaget for god helse. Små drypp i hverdagen hvor du reiser deg opp, går en runde – gjerne ute, løfter knærne høyt opp, tar tre dansesteg og så videre. Greier du dette minst én gang i timen gjennom dagen, er du kommet langt på vei i ditt eget lille folkehelseprosjekt.

Helsedirektoratet anbefaler oss at vi er fysisk aktive minst 30 minutter om dagen, siden dette vil gi oss en betydelig helsegevinst. De 30 minuttene kan fint deles opp, for eksempel i tre økter på ti minutter eller seks økter på fem minutter.

Lokallaget LHL Vestby gjør høye kneløft i sal.Kneløft med armer blir morsommere om du gjør det til musikk, slik lokallaget LHL Vestby gjør her.

Ta en superkort trimøkt med musikk

Utover våren vil det komme tips til små tre-fire-minutters trimøkter som du kan gjøre i hverdagen. Her er første økt!

  1. Vers: Tå – hev og senk
  2. Refreng: Høye kneløft med armer. Løft vekselsvis høyre og venstre kne opp foran kroppen. Bruk armene aktivt (se bildet over).
  3. Vers: Rolige knebøy. Bena i hoftebreddes avstand. Senk setet rolig ned, samtidig som du strekker armene fram. Hold ryggen rett og blikket fram. Kom rolig opp igjen.
  4. Refreng: Kneløft med armer (som i første refreng).

Forslag til musikk: "Surfbrett" med Vazelina Bilopphøggers.

Se video:

God trim!

Bare du... kan si ja til endringer.

Finn gode hverdagsråd eller prøve apper og verktøy som gjør det lettere å få det til.

https://helsenorge.no/baredu