Hopp direkte til innhold
Fysisk aktivitet

Stavgang - uansett årstid

For hjertesyke er det å holde seg i fysisk aktivitet noe av det beste man kan gjøre for helsen. Stavgang, eller såkalt Nordic Walking, kan være et flott treningsalternativ for denne gruppen.

Stavgang er rett og slett trening ved bruk av staver ute i naturen. På mange måter kan det sammenlignes med å gå langrenn bare uten ski på beina. Det som er fint er at hvem som helst kan bruke det, når som helst.

Staver er et godt supplement både på asfalt samt i ulendt terreng. Fordi vi bruker overkroppen mer og dermed aktiverer flere muskler når vi går, enn ved vanlig gange, vil vi automatisk forbrenne mer – det er i seg selv er positivt for helsa. Sliter du med stiv nakke eller skuldre er dette en god aktivitet å bedrive – da økt sirkulasjon til overkroppens muskler har en gunstig effekt.

Forskning viser gode effekter

Nina Dahlen Konow, fysioterapeut ved LHL-klinikken Røros, forteller at denne type treningsform er en god måte å drive kondisjonsfremmende trening på.

Dette samsvarer godt med en studie av 1062 pasienter, hvor stavgang etter et 12 ukers forløp førte til lavere blodtrykk, bedre hvilepuls og forhøyet oksygenopptak. Deltagerne oppga også å få økt selvopplevd livskvalitet (1).

Krever riktig teknikk

Når du går med staver er det viktig å ha riktig teknikk for å unngå feilbelastning. For eksempel vil for lave staver raskt føre til ryggvondt eller feilbelastning på skuldrene.

Stavene skal ha en høyde på ca. 70 % av den kroppshøyden du har, allment kan man si at albuleddet skal ha en vinkel på ca. 90 grader i stillestående stilling. Generelt anbefaler man disse målene, men det vil også være avhengig av hvor lang man er i bena i forhold til overkroppen.

Høyde Staver (lengde)
150-165 cm 110-115 cm
165-175 cm 115-120 cm
175-185 cm 120-130 cm

Når det gjelder utstyret, er det å lett å skifte fra pigg til gummiknott på staven, noe som gjør det lett å tilpasse trening til værforhold eller skiftende årstid.

For å gå mest mulig hensiktsmessig under selve økten anbefales det å tenke på følgende:

  • Ha et løst grep rundt stavene, naturlig bøy i albueleddet med armene forholdsvis tett inntil kroppen.
  • Ha naturlig sleng i armene når du går, husk å strekke armene godt ut når de føres bak kroppen. Armene skal være godt med, noe av hensikten er at musklene i overkroppen skal jobbe mer enn ved vanlig gange.
  • Strekk ut i hoften og ta steget helt ut.

Fysisk aktiv med LHL

På rehabilitering på LHL-sykehuset får du hjelp av landets fremste ekspertise til å mestre sykdommen og dagliglivet. Her får du prøvd ut nye aktiviteter i naturskjønne omgivelser, i svømmebassenget, gymsalen og i ulike treningsrom.

LHL-sykehuset tilbyr hjerterehabilitering, lungerehabilitering og kreftrehabilitering. Du kan også melde deg på livsstilskurs, et kurs for deg som ønsker å komme i bedre form, spise sunnere, gå ned i vekt, få mer energi og overskudd i hverdagen. Påmelding for livsstilskurs finner du her.

For mange er dette første møte med denne type trening og det kan være ønskelig å fortsette ved hjemkomst etter endt opphold. Da er det fint å vite at flere av LHL sine lokallag arrangerer ukentlig stavgangsturer.

Faste treningsavtaler med andre likesinnede øker sjansen for at man klarer å opprettholde treningen når man kommer hjem og gir samtidig en god sosial arena for nye bekjentskaper.

Trening og livsstilstilbud - for et bedre liv

Vi tilbyr livsstilskurs, helsefremmende trening og klinisk ernæringsfysiologi ved flere av våre klinikker.

Se vårt tilbud innen trening og livsstil