Hopp direkte til innhold

Alternativ a: Skulderpress med eller uten kosteskaft

bilde av skulderpress med kosteskaft

Hold kosteskaft bak nakken. Ha bøyde armer og god avstand mellom hendene. Strekk armene og løft kosteskaftet over hodet. Senk rolig tilbake. Øvelsen kan også gjøres uten kosteskaft.

Alternativ b: Skulderpress med manualer

 bilde av skulderpress med manualer

Sitt med god støtte i ryggen, ha bøyde armer og fiksér mage- og korsryggregionen. Ha et godt grep om manualene (vannflasker e.l.) som holdes på utsiden av skuldrene. Press opp til manualene holdes på strake armer over hodet. Senk rolig tilbake. Øvelsen kan eventuelt gjøres uten støtte til ryggen. Det setter større krav til stabiliserende mage/rygg muskulatur.

Alternativ c: Skulderpress i apparat

 bilde av skulderpress i apparat

For de som har tilgang til apparater er skulderpressøvelsen et fint alternativ. Her er det lettere å justere motstanden ved å legge på eller ta av vekter. Sitt med god støtte i ryggen og ta et bredt grep. Spenn godt opp i mage- og korsryggregionen og press opp fra cirka skuldernivå til armene er strake. Senk langsomt tilbake og gjenta.

Publisert 07.06.2013  Oppdatert 05.03.2014