Hopp direkte til innhold

To skritt fram og hopp!

LHL Vestby
Høye kneløft er godt for å få opp pusten

Musikken gjaller i klubbhuset til IL Vestby. 40 damer og menn med i hvite treningsgensere med lilla LHL-logo på ryggen løper rundt i salen.

 "Æ hadde ti tusen tommeltotta…. " Halvdan Sivertsen avbrytes  av kjappe, myndige instruksjoner:

Gå på stedet med høye knær! Bruk armene aktivt. "Næ, næ, næ…"

Det er LHL Vestby som har inntatt klubbhuset. To dager i uka møtes mellom 40 og 50 LHL-medlemmer til en times trim. Laget har minst 10 instruktører som har deltatt på LHLs tre dagers instruktørkurs, ifølge trimansvarlig Kåre Helgestad.

Første kondisjonsstopp. Pulsen skal opp. Dette er anstrengende eller meget anstrengende. Vi starter med å løpe rundt i ring i salen. “Herregud så flink du er”, synger deLillos.

Hopp som en sprellemann! lyder kommandoen, og folket i salen adlyder.  Svetten renner, men fjesene er fortsatt blide.

Nytt, stort lag

LHL Vestby er et ganske nytt lag. Det ble skilt ut fra LHL Follo i april 2006.

– Da vi startet med hjertetrim, var vi seks deltakere, nå har vi 76 navn på lista. I underkant av 20 hører til underavdelingen i Son, forteller Helgestad.

–  Ja, og så har vi mellom 10 og 20 som driver med stavgang og det samme med petanque, forteller leder i laget, Karen M. Aulie Halvorsen. Hun forsikrer at det er ikke noe problem å få med folk på aktiviteter, og medlemstallet har økt fra 252 i 2006 da de ble eget lag, til 382 i dag.

Aktiv pause. Roe ned. Gå i ring, gjerne med drikkeflaske. Strekk en og en arm opp. Jim Stark synger "Morning song".

– Vi er oppfordret til å vise likemannsaktiviteter i Hjerte- og lungesykes uke. Vår plan er å ha oppvisning på det nye kjøpesenteret her i Vestby. Der er det mye folk slik at vi når mange. Kanskje vi får med enda fler, sier lagleder Karen optimistisk.

LHL Vestby

 Tungt, men det gjør godt.

Fysisk aktivitet, nivå 3

LHL Vestby har tatt i bruk LHLs nye treningsprogram Fysisk aktivitet. Det består av hefter og tilhørende CDer. For denne gruppe er det Nivå 3 som gjelder, beskrevet som intensivt, en skal bli svett og andppusten, men det er lov å gå i stedet for å løpe, innimellom.

– Jeg er her to ganger i uken, sier eldste deltaker, Gunvor Moe på 81 år. Hun synes ikke det er for slitsomt, neida. "1-2-3 hopp, 1-2-3 hopp". Hun tilpasser hoppene etter formen.

 Hjertestarter i hjørnet

Roe ned. Gå på stedet. “Dum og deilig, synger Knutsen og Ludvigsen. Ikke mye dumt og deilig i klubbhuset på Vestby, nei. Her er det full innsats og kraft. I et hjørne står hjertestarteren. LHL Vestby tar ingen sjanser.

– Vi må passe litt på, det er hard trening som du ser, sier Bjørn Hagen. Han er ansvarlig for at hjertestarteren er på plass hver gang.

Et godt måltid i belønning

All treningen i LHL Vestby drives etter likemannstanken. Det er frivillige som står for alt, og ingen får lønn. Det vil si, alle instruktørene er invitert på middag hos trimansvarlig Kåre Helgestad to ganger i året.

Les mer om likemannsarbeid.

– Det er så flott at folk stiller opp og bidrar, så vi synes vi må gjøre litt stas på dem, sier han. Menyen vil han ikke røpe, men god mat får de, forsikrer han.

Ferdig for i dag. Hjem til dusjen.

Ferdig for i dag. Hjem til dusjen.

Publisert 08.05.2013  Oppdatert 05.12.2013