Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

Ta en trimøkt i trappa

Bilde av joggesko på vei opp en trapp.

Det kommer stadig forskning som viser at hvor mye, eventuelt hvor lite, vi er i aktivitet gjennom dagen har betydning for helsa vår. I et helsemessig perspektiv er det ikke nok å trene hardt tre ganger i uka, for så å ta det helt rolig resten av uka.

Det som gir god helseeffekt er jevnlig aktivitet gjennom dagen, og da gjerne aktivitet som gir oss lett pulsøkning, og som gjør oss litt varmere i trøya. Helsedirektoratet anbefalervoksne å være moderat aktiv minst 30 minutter hver dag. For barn er anbefalingene minst 60 minutter.

Ditt personlige treningssenter

Det mange ofte glemmer, er at vi har et treningssenter hjemme eller på jobb som vi gjerne kan ta i bruk når vi trenger et lite brekk i hverdagen, eller som en styrkeøkt etter en gåtur ute. Treningssenteret jeg sikter til er trappa, hvor du ved å gå opp (og ned) både får utfordret kondisjonen og styrken.

Her er et forslag på hvordan du kan gjennomføre en enkel trimøkt i trappa til musikk!

Enkel trimøkt i trappa

Stå med ansiktet mot trappa, hold gjerne i gelenderet for bedre balanse (de fleste ulykker skjer i hjemmet). Bytt på å løfte høyre eller venstre ben opp først med jevne mellomrom.

  1. Vers 1: Gå rolig i takt med musikken opp og ned på 1. trappetrinn (evt 2 trinn opp hvis du er sprek)
  2. Refreng 1: Gå opp og ned i dobbelt tempo på 1. trinn. Det skal kjennes i låra!
  3. Vers 2: Som vers 1
  4. Refreng 2: Som refreng 1 (rask takt)
  5. Mellomspill: Som vers 1 (rask takt)
  6. Vers 3: Som vers 1 (rolig takt)
  7. Refreng 3 - ut sangen: Som refreng 1 (rask takt)

Forslag til musikk: di Derre med "Jenter".

Se video:

 

God trim!

Publisert 19.03.2015