Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

Trening og hygge i høstmørket

Hvordan kan du komme i gang, eller fortsette, med gode treningsvaner så sent på året? Høsten er egentlig en helt ideell periode for uteaktiviteter.

Høsten og høstmørket er definitivt kommet for å bli. I alle fall fram til desember. Media strømmer over med tips til høstkos, sofakos, og tekos. Problemet med alt dette mørket og all denne kosen er at vi blir sittende litt for mye inne og litt for mye stille. Det er selvfølgelig mye god helse i trivsel og kos også, men sofakroken "smaker" ekstra godt når du har vært i aktivitet først!

Gode vaner – helt frem til jul

Har du innarbeidet gode vaner for fysisk aktivitet i sommer, eller tidlig på høsten, kan disse vanene nå fort gå i glemmeboken. Det er jo så mørkt (og kaldt!) ute. Og har du planer om å "komme i gang", trene tre ganger i uka – minst, så tenker du kanskje at november ikke er den beste måneden å starte. For snart er det desember, og da er det jo jul!

Da er det greit å vite at høsten egentlig er en helt ideell periode for uteaktiviteter! Temperaturen er ofte fin for å bevege seg ute. Ikke for varmt og ikke for kaldt. Kunsten er gjerne å ikke kle på seg for mye hvis en skal ut på en trimtur.

Bruk lysløypene eller hodelykt

Skulle du kun ha mulighet til å være fysisk aktiv på kvelden, kan en tur i nærmeste lysløype være å anbefale. Mange steder er det nå utbygd fine traseer med godt opplyste løyper, og disse er fine for "barmarkstrening" på høsten.

Her finner du forslag til en økt med intervalltrening.

Mye tyder på at intervalltrening er positivt for hjerteransplanterte.

Nærbilde av joggesko på løvblader om høsten.Klarer du minst 30 minutter om dagen? Da er du på god vei til bedre helse! Daglig aktivitet bidrar til blant annet bedre blodtrykk, bedre blodsukkerregulering, bedre kolesterolprofil og mer overskudd.

En annen mulighet er å skaffe seg en hodelykt, og ta en kveldstur i mørket. Slike turer i mørket kan by på både spenning og en helt annen opplevelse av både lyder og lukter i naturen sammenlignet med turer på dagtid.

Bruker du hodelykt, husk å la være å blende de som kommer mot deg. Skulle du synes det er litt for spennende å gå alene, er jo dette en ypperlig anledning til å be med en venn eller en i familien på tur.

Og alltid når du er ute i mørket: Bruk refleks!

Minst 30 minutter hver dag

Helsedirektoratet anbefaler at vi er i moderat fysisk aktivitet til sammen minst 30 minutter hver dag. Moderat fysisk aktivitet tilsvarer at du for eksempel går med såpass tempo at du blir litt varm og kanskje litt svett.

Mange vet allerede hvilke positive helseeffekter "dosen" med 30 minutters aktivitet gir oss. Men det skader ikke å repetere: bedre blodtrykk, bedre blodsukkerregulering, bedre kolesterolprofil, bedre kondisjon, mer overskudd – og bedre humør. For å nevne noe. Og er du i aktivitet mer enn 30 minutter om dagen – ja, da øker også helsegevinsten.

Les mer om "Dine30" her.

Gode alternativer innendørs

Det er selvfølgelig fullt mulig å gjøre unna sine 30 minutter om dagen inne også. En tur i svømmehallen kan i så måte være et fint alternativ. Mange syns det er veldig motiverende, og ikke minst sosialt og trivelig å trene og trimme sammen. Mange av LHLs lokallag har bassengtrim, hjertetrim og lungetrim. Kontakt ditt lokale LHL-lag, og få en oversikt over hvilke aktiviteter de har.

Eller kanskje du foretrekker en runde med øvelser på stuegulvet hjemme? Her finner du forslag til en kort trimøkt med musikk, eller hva med å ta en trimøkt i trappa?

God trim og trening (og kos) i høstmørket!

Publisert 12.11.2015