Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

Skei ut med omhu i jula

Jula er en matfest, og med noen enkle strategier bevarer du balansen.

Likevel har mange en tendens til å legge på seg litt i jula uten å gå ned igjen det kommende året, og da kan kiloene hope seg opp. Dessuten varer julefeiringen, og dens tilhørende kalorier, for mange fra slutten av november til litt uti januar.

Jula er for mange en hektisk periode, og da er det ikke alltid lett å spise sunt (desember er den måneden det selges flest frossenpizzaer i Norge). Fyll derfor kjøkkenet og kjøleskapet med sunn mat som er lett tilgjengelig, slik som grønnsaker, frukt og usaltede nøtter.

Les mer om sunne matvaner i jula.

Selv om man ikke skal forsake de gledene med jula som virkelig betyr noe, er det å kontrollere hvor mye man spiser viktig også i jula. Spesielt for personer med kronisk sykdom, slik som hjertesykdom, er det viktig ikke å spise for mye på én gang.

Her er noen råd for å kontrollere kaloriregnskapet i jula

  • Spis hva du vil, men hold deg til én lekker fristelse, én tallerken med mat, én alkoholenhet og én dessert  - eller til to halve av de respektive.
  • Ikke drikk for mange kalorier (fra alkohol, brus/saft eller gløgg).
  • Spis ting du liker, ikke bare spis ting fordi det er julemat. Kanskje du ikke engang egentlig liker riskrem?
  • Velg ut noen få spesielle anledninger eller selskap hvor du tillater deg å skeie ut. Tenk sunnhet på de andre.
  • Tenk «litt av alt», ikke «alt eller ingenting».
  • Husk at mat også smaker godt i små porsjoner. Den første biten er alltid best!
  • Spis masse grønnsaker (minst halvparten av tallerkenen bør bestå av grønnsaker).
  • Fjern fettranden fra svinestek, ribbe og lignende, eller skinnet fra kylling og kalkun.
  • Spis fisk

Bruk gjerne hendene som porsjonsguide når du forsyner deg. Tenk at én porsjon kjøtt eller fisk tilsvarer en håndflate (uten fingrene), én porsjon grønnsaker tilsvarer to knyttnever, en porsjon nøtter tilsvarer en håndfull, mens en porsjon olje, smør eller kremost er som en tommeltott.

Fingrene fra kakefatet?

Du skal ikke nekte deg å forsyne deg fra kakefatet i jula, men nøy deg med et par av dine favoritter. Hold deg ellers til frukt, tørket aprikos eller rå nøtter. Én pepperkake inneholder omtrent like mange kalorier som fem-seks mandler, men sistnevnte gir deg ikke noe sukker, tre ganger mer protein, mer sunne fettsyrer og andre næringsstoffer, og gjør deg dessuten mett. 

Småkaker er kaloritette, så det er lurt å ikke bare velge de største småkakene. Peppernøtter, havreflarn, kokosmakroner og goro er eksempler på julekaker som ikke er så kaloririke fordi de er relativt små/veier lite.

Her kan du lese om hva julekakene inneholder.

Finn fram nøtteknekkeren

I én studie ble amerikanske studenter bedt om å forsyne seg med pistasjnøtter som var enten med eller uten skall. De som fikk pistasjnøtter med skall spiste 41 prosent mindre. Den samme effekten har andre forskere vist med mandler med og uten skall. Grunnen er at det er mye mer lettvint å spise nøtter uten skall enn å måtte ta av skallet først!

Nøtter er noe det spises ekstra mye av rundt juletider, og nøtter har nå også blitt en del av helsemyndighetenes offisielle kostholdsråd. Ettersom det å spise nøtter og frø er en smart måte å få i seg mer sunne fettsyrer, fiber og andre næringsstoffer på, anbefales det å spise opptil 140 gram nøtter i uken.

Her i landet spiser folk flest ganske lite nøtter, i gjennomsnitt bare 6-7 gram per dag, noe som tilsvarer omtrent to valnøtter eller seks mandler.

Ifølge Verdens Helseorganisasjon og andre organisasjoner, er det sannsynlig at usaltede nøtter (inklusive mandler og peanøtter) i moderate mengder reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Ettersom nøtter har et høyt kaloriinnhold, har man lenge vært forsiktig med å anbefale det, i frykt for at folk skal gå opp i vekt dersom de begynner å spise nøtter.

Men forskning viser tvert imot at nøtter har en mettende effekt, slik nøtter som snacks gjerne bidrar til at man spiser mindre av andre ting, og dermed ikke går opp i vekt.

Dette gjelder imidlertid nøtter som ikke er tilsatt salt, sukker eller er bearbeidet på andre måter.

Publisert 18.12.2014