Hopp direkte til innhold

Slik kan du spise mer fisk

Synes du det er krevende å spise nok fisk? Her får du noen tips til hvordan du enklere kan få i deg anbefalt mengde på 300-450 gram ren fisk i uka.

For å komme opp i anbefalt mengde fisk i uka trenger du ikke bare å ha fisk på middagsmenyen. Hvorfor ikke spise fisk som pålegg på brødskiven? Det finnes mange ulike produkter og fiskeslag å velge mellom. Her kan du ta det du liker.

Fisk til alle måltider

Noen fiskepålegg er velkjente, mens andre kan utfordre smaksløkene. Sild er et anbefalt fiskeslag. Sild er godt for kropp og klode, og havets sølv fortjener å bli spist av flere. Sild som pålegg tilbys i mange varianter med ulike sauser og smaker.

Kaviar er et kjent fiskepålegg og enkelt å bruke i hverdagen.

Mange fiskepålegg inneholder fet fisk. Felles for de fete fiskepåleggene er at de tilfører omega-3 og vitamin D.

Setter du deg et mål om å ha fiskepålegg på en brødskive om dagen, så tilsvarer det en fiskemiddag per uke. Da er du på god vei til å nå målet om 2-3 middager i uken eller anbefalt mengde.

Oppskrift: Fisk i folie med grønnsaker - Melange (mills.no)

Fet eller mager fisk?

All fisk er bra, men det er forskjell på hvilke næringsstoffer du får i deg om du spiser mager eller fet fisk. Som det ligger i navnet så har fet fisk et mye høyere innhold av fett enn mager fisk. Fet fisk er god kilde til omega-3 fettsyrer. Fet fisk er også god kilde til vitamin D som er nødvendig for optimalt opptak av kalsium. Mager fisk er en god kilde til jod. Jod er viktig for barns utvikling av hjerne og nervesystem og for en normal forbrenning.

Fet fisk: Laks, ørret, sild, makrell, ål

Halvfet fisk: Steinbit, kveite, uer

Mager fisk: Torsk, sei, lyr, hyse, breiflabb, abbor

Oppskrift: Ovnsbakt torsk med spinat og paprika - Vita hjertego' (mills.no)

Dette bør du spise av fisk i uken:

  • Spis 300–450 g per uke.
  • Minst 200 g bør være fet fisk. Fet fisk er blant annet laks, ørret, makrell og sild.
  • Fiskepålegg inngår i den totale mengden. 6 brødskiver a 25 g tilsvarer en middagsporsjon.
  • Fisk i fiskeprodukter inngår i den totale mengden, og andelen fisk i fiskeprodukter er ca. 40–80 %. Mengden fisk du bør spise per uke er ren fisk. Det betyr at hel fisk og fiskeprodukter må regnes om. Hvis du spiser en fiskeburger som veier 95 gram og fiskeandelen er 80 prosent, så har du fått i deg 76 gram fisk.
  • Skalldyr og annen sjømat inngår ikke i beregningen, men kan fint inngå som en del av et sunt og variert kosthold.

Oppskrift: Ovnsbakt laks med sprøtt og smakfullt nøttelokk - Vita hjertego' (mills.no)