Hopp direkte til innhold

Slik trener du smart i vinter

Dørstokkmila er ekstra lang når det er snø og minusgrader. Vi har spurt treningsekspert Yngvar Andersen om hvordan du holder kroppen i bevegelse gjennom vintermånedene.

Andersen har de siste ti årene fått tusenvis av nordmenn opp av sofaen, både som kursholder og gjennom jobben som treningsekspert og programleder i NRK Puls.

Her er hans tre tips til deg som vil ha aktive vintermåneder:

 1. Start i det små – gjerne innendørs

– For dem som sliter med å komme i gang, har jeg et tiltak jeg har veldig stor tro på, sier Andersen:

– Hyppige aktiviteter på kort tid. Rør deg i to minutter med én gang du står opp om morgenen, og få til det samme et par ganger i løpet av arbeidsdagen. Det høres veldig lite ut, men gjør det lettere å motivere seg for en runde med tradisjonell trening på ettermiddagen.

Det er ikke så nøye hva slags aktivitet du velger:

– Gjør det som er enklest å gjennomføre. Synes du det er ålreit å ta et par armhevinger eller knebøy om morgenen, så gjør du det. Har du sansen for yoga: kjør på! Etter hvert skal du finne den riktige kombinasjonen av styrke-, kondis- og bevegelighetstrening, men det trenger du ikke å tenke på i starten.

Treningsekspert Yngvar Andersen Treningsekspert Yngvar Andersen har hjulpet tusenvis av nordmenn opp av sofaen de siste årene. Foto: Stine Hartmann.

 2. Kom deg ut og bruk vinteren

– Det er spesielt viktig om du jobber innendørs mellom åtte og fire. Frisk luft gir treningen en ekstra dimensjon. Det å trene ute kan gi en ekstra dose energi og overskudd som kan brukes på andre ting som gir deg glede – som å dra på kino eller invitere venner til et kafébesøk, sier han.

Han oppmuntrer også til å bruke den kalde, fine tida til å finne tilbake til barndommens gleder.

– Hva med å finne frem skøytene igjen? Knallbra styrke- og balansetrening. Har du barn eller barnebarn? Det blir fort ei god intervalløkt av en tur til akebakken, det funket i hvert fall for OL-mester Vebjørn Rodal, smiler Andersen.

Vinteren er en fin tid for kveldsturer også. Andersen har et triks til deg som sliter med motivasjonen:

– Bestem deg for å gå en tur på kun fem minutter. Når fem minutter er gått, kjenner du om du føler deg bedre enn da du startet. I så fall går du videre i nye fem minutter. Fortsett gåturen i slike fem-minuttersintervaller.

 3. Invester i utstyr som gjør treningen morsom

– Du trenger ikke dyrt utstyr for å komme i form, men det finnes en del produkter som kan gjøre det lettere å holde seg aktiv i vinter. Sjekk gjerne om du finner noe av dette på finn.no, råder Andersen:

  • Sko med pigger. Dette gjelder spesielt for de eldre. Mange har brodder under skoene, noe som er en grei nødløsning. Men skal du gå mye på tur, er det lurt å investere i et nytt, moderne par med piggsko som ikke føles som slalåmsko.
  • Ski med integrerte feller. Den nye typen smørefrie ski er helt fantastiske for alle som ikke er proffe skiløpere. Du har godt feste uansett føre, noe som er spesielt viktig for deg som går på ski i bymarker utenfor Oslo, Trondheim og Tromsø. Du mister litt glid på vått føre, men det er minimalt.
  • Truger. Det åpner opp for nye opplevelser i skog og mark, og gjør deg mindre avhengig av å gå der veien er måket og saltet. Flere burde få øynene opp for truger!

 

Psst! Det finnes ett unntak når det gjelder utendørstrening:

– Sjekk temperaturen før du går ut. Unngå hard trening når det er fryktelig kaldt. For de fleste er det greit å ha en grense på ti minusgrader. Da kan du heller dra på treningsstudio, ta noen runder i svømmehallen eller gjøre noe helt annet, avslutter Yngvar Andersen.

Ansvarlig lege: Peter Funch-Jensen