Hopp direkte til innhold

Slik blir du kvitt søtsuget

Hvorfor higer vi etter søt og fet mat, selv om vi egentlig er mette? Og hva kan vi gjøre for å dempe suget? Vi har spurt ernæringsfysiolog Erik Arnesen.

- Vanlig sultfølelse skyldes hormoner som forteller hjernen at vi har for lite energi, men vi har også hormoner som stimulerer appetitten selv om vi er mette. Dette heter hedonisk sult og er knyttet til nytelse. Det er altså dette du kjenner når du higer spesifikt etter kaloririk søt og fet mat, sier Erik Arnesen, ernæringsfysiolog i LHL.

Det er forfedrene våre som har skylden for at det er slik:

- Vi er bygget for å trakte etter mat med høyt kaloriinnhold og raske karbohydrater, fordi det sikrer oss energi og glukose. Allerede i fosterstadiet lærer vi oss å få lyst på sukker. Vi har smaksceller i hele tarmen som fanger opp disse kjemiske stoffene og gir beskjed til hjernen om at dette er godt. Dette er universelle egenskaper, så det må ha vært viktig for menneskets utvikling.

Maten er assosiert med positive opplevelser

I dag har vi ikke lenger behov for å jakte kaloritett og fet mat for å holde oss i live, men det har ikke stoppet søtsuget. Når vi i tillegg assosierer søtsaker med gode opplevelser, er det ekstra vanskelig å holde fingrene fra kakefatet.

- Det er ikke bare smaken som gjør at vi føler sug etter sjokolade og pizza. Det er også et resultat av tidligere erfaringer, sier Arnesen og forklarer:

- Kanskje har du tidligere spist sjokolade når du har vært nedfor eller stresset, og husker at du ble i bedre humør etterpå. Hjernen har lært at vi føler oss bra når vi spiser denne typen mat. Ikke ulikt grunnen til at vi også liker musikk, humor og smilende ansikter.

LES OGSÅ: Derfor funker ikke trenddiettene 

7 tips til deg som vil dempe søtsuget

Heldigvis finnes det metoder som gjør det enklere å holde søtsuget i sjakk. Her er Arnesens beste råd:

  • Gå på diett. Higet etter usunne matvarer kan faktisk bli mindre når vi slanker oss, motsatt av hva mange tror. Godteri og snacks har en belønnende verdi som blir opprettholdt ved jevnlig inntak. Når vi er på diett ødelegger vi den koblingen. Lysten på søt mat går også ned etter fedmekirurgi.
  • Unngå å ha godteri tilgjengelig. Har du smågodt på salongbordet spiser du automatisk mer.
  • Bryt mønsteret. Det er viktig på lang sikt. Skap nye positive opplevelser med andre matvarer. Selv om vi er født med en lyst på søtt, så lærer de fleste av oss å like både kaffe og te, som er bittert.
  • Finn sunnere alternativer. Sukkerfri gelé og sukkerfritt godteri er ting du kan ha tilgjengelig når suget etter noe godt dukker opp.
  • Distraher deg selv! Kjenner du søtsuget komme, kan du prøve å distrahere deg selv. Forskning viser at for eksempel det å spille mobilspill, demper søtsug fordi du må konsentrere deg om noe annet.
  • Spis mer «kjedelig» mat. Prøv å spise enkel mat i en periode. Kulturer som har lite fedme, har også mat med lite tilsatt sukker og fett.
  • Få nok søvn. Det er gjort studier som viser at hvis du har søvnmangel når du slanker deg, øker sultfølelsen mye mer enn om du sover nok.

Ansvarlig lege: Peter Funch-Jensen

Publisert 22.01.2018