Hopp direkte til innhold

Slik holder du vekten i desember

7 gode råd til deg som er bekymret for julekaloriene.

– Husk at det ikke bare er det du spiser mellom jul og nyttår som teller, men også hva du du spiser mellom nyttår og jul. Det skal heldigvis en del til for å gå mye opp i vekt på så kort tid, sier Erik Arnesen, helsefaglig rådgiver og ernæringsekspert hos LHL.

Derfor mener han vi først og fremst skal senke skuldrene og ha et avslappet forhold til julekosen.

– Det er selvfølgelig lov unne seg litt ekstra. Samtidig kan det være vanskelig å ta av seg det vi eventuelt går opp, så det er greit å ha et litt bevisst forhold til hva man spiser også. Heldigvis trenger det ikke å gå ut over kosen, sier Arnesen.

Her er hans 7 beste råd til deg som vil holde vekten i desember:

 1. Start dagen med å spise noe sunt

Ikke gå rett på marsipanen og kransekaka. Start dagen med en ordentlig frokost, så blir godteskålen mindre fristende etterpå. Senere kan du jo spise en lettere lunsj, og unne deg litt ekstra til middag.

 2. Bestem deg for hvor mye du skal spise

Ikke vent til middagen med å bestemme hvor stort måltidet skal bli. Hvis du på forhånd avtaler med deg selv at du skal spise kun tre medisterkaker, blir det enklere å holde seg til det. Husk at små porsjoner smaker like godt som store.

 3. Fyll tallerkenen med grønnsaker

Det er fet julemat som pinnekjøtt og ribbe med svor som er det verste for vekten. Fyll tallerkenen med mer grønnsaker enn kjøtt. Tilbehør som rosenkål, kålrabistappe, rødkål og surkål kan du spise så mye du vil av.

 4. Se opp for kaloribombene på kakefatet

Smultringer er stekt i smult og inneholder mange flere kalorier enn småkaker. Delfiakake er også en typisk julekake som er ekstremt energitett. I tillegg er gjerne nøttebaserte kaker, slik som fyrstekake, ganske kaloririke. Til syvende og sist er det allikevel størrelsen på kakestykket som betyr mest.

 5. Velg sunnere alternativer

Torsk og lutefisk er gode og sunne retter, så lenge du ikke drukner det i bacon og smeltet smør. Sett frem en skål med klementiner og appelsiner i stedet for godteskåla. Usaltede nøtter er også et godt valg, spesielt mandler og valnøtter. Bra for hjertet, og mer mettende enn konfekt og karameller.

 6. Drikk med måte

Vin, øl og akevitt i glasset er for mange en stor kilde til raske og tomme kalorier. Vi sier at vi ikke skal drikke mer enn én enhet med alkohol daglig, det bør også gjelde i jula. I tillegg er jo mange glade i julegløggen som er en skikkelig kaloribombe, spesielt om du lager den med vin.

 7. Ikke la jula vare helt til påske

Det du gjør én dag eller to dager har lite betydning. Problemet oppstår først når det blir julebord, julefester og selskaper i hele desember og januar. I gamle dager brukte vi jula til å fete oss opp – det er det heldigvis ingen grunn til lenger.

Ansvarlig lege: Peter Funch-Jensen

Publisert 21.12.2017