LHL

Hopp direkte til innhold

Slik kommer du lettere igang med hverdagen

Etter en lang ferie kan det være tungt å komme tilbake til jobb, både for de med og uten hjemmekontor. Her får du noen tips om hvordan du kan få en enklere start på jobbhverdagen.

  1. Husk at dette er den samme jobben du gjorde før sommerferien. Ikke bruk tid og krefter på å grue deg til å jobbe. Forventninger om at noe blir negativt kan bli selvoppfyllende.
     
  2. Snu døgnrytmen til hverdagen igjen for å unngå at du føler deg trøtt og ute av form de første arbeidsdagene. Å kjenne seg trøtt de første dagene etter ferien er ofte jet-lag. En tommelfingerregel er at man kan justere døgnrytmen med én time i døgnet. Står man opp og legger seg et par timer seinere, så vil det ta rundt 2-3 dager å normalisere rytmen. 
     
  3. Kutt ut alkohol de siste 2-3 døgnene før første arbeidsdag – styr unna «en siste fest». Selv små mengder alkohol forstyrrer kvaliteten på søvnen. For å føle seg uthvilt trenger en god søvnkvalitet og passe mengde søvn.
     
  4. Forsøk å stå på for fullt fra første arbeidsdag. Det finnes ingen grunn til å starte forsiktig eller jobbe lite første uken. Er du effektiv, opplever du mestring og jobbtilfredshet. Dette kan gjøre resten av første uken enklere.
     
  5. Når du er tilbake på jobb, ha tålmodighet med kolleger som forteller om sine fantastiske opplevelser i ferien. Forsøk å ikke irritere deg eller være misunnelig – det går bare utover deg selv.

Korona og hjemmekontor

For mange arbeidstakere vil hjemmet fortsatt være arbeidsplassen etter ferien på grunn av koronapandemien. Hjemmekontor kan bety mindre direkte oppfølging av arbeidet og redusert kontakt med kolleger og nærmeste leder. Skillet mellom privatliv og jobb kan bli uklart, og det kan for noen bli ekstra vanskelig å komme godt i gang med arbeidet igjen når en ikke har en fysisk arbeidsplass å gå til.

Å gjøre klar noen rutiner i hjemmet kan være lurt, som for eksempel å legge opp til å ha en definert arbeidsplass og arbeidsdag. Det er viktig å ha tett dialog med nærmeste leder og å holde kontakt med kolleger. Har du lederansvar er det viktig å følge opp dine ansatte og se til at de har det de trenger for å gjøre en god jobb.

Kilde: STAMI - Statens arbeidsmiljøinstitutt