LHL-sykehuset Gardermoen

Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock
Søvn

Søvnapné – bestilling og tilpasning av utstyr

Har vi påvist at du har søvnapné? Da hjelper vi deg med bestilling, tilpasning og kontroll av pusteutstyr

Egenandel
351,-
Ved henvisning betales kun egenandel. Konsultasjonen bestilles etter at du har vært til utredning hos oss for søvnapné.
  • Varighet: Kort ventetid

Søvnapné kjennetegnes ved at du gjentatte ganger stopper å puste mens du sover. Det kan føre til dårlig nattesøvn og økt risiko for sykdom og ulykker.

En CPAP-maskin kan være til stor hjelp for deg som har søvnapné.

Vi gjør kun tilpasning på utstyr for pasienter som allerede har vært utredet hos oss (avtale med Helse Sør-Øst).

Kort beskrivelse

CPAP-masken og maskinen tilpasses av sykepleier og du får veiledning i hvordan du bruker og rengjør utstyret. Vi hjelper deg også med å bestille riktig utstyr. Utstyret blir enten levert hjem til deg eller kan hentes på din lokale behandlingshjelpemiddelsentral (BHM) kort tid etter bestilling.

Behandlingsdetaljer

CPAP-maskinen øker lufttrykket i nese og munn slik at luftveiene holdes åpne. Oksygenmengden i blodet blir dermed stabilisert slik at du sover bedre med færre oppvåkninger.

I tillegg til selve CPAP-maskinen trenger du en nesemaske eller en helmaske. Størrelse og type tilpasses slik at den passer godt til ansiktet ditt.

Oppfølging

Før du reiser hjem avtaler vi kontroll og oppfølgingsrutiner, og du får nummer til vår servicetelefon. Et dataprogram registrerer eventuelle problemer med bruk eller innstillinger på maskinen og varsler sykepleier på poliklinikken. Vi tar i så fall kontakt med deg på telefon, og vi kan ved behov også fjernstyre innstillinger på maskinen din.  Hvis alt fungerer som det skal får du rutinemessig beskjed om dette via SMS eller e-post ca 1 måned og deretter 3 måneder etter at du har startet behandlingen. Hvis problemer ikke kan løses via telefon eller fjernstyring avtaler vi time for kontroll og oppfølging hos sykepleier eller lege.