LHL

Hopp direkte til innhold

Kosthold

Det du spiser og drikker påvirker helsen din. Et tilstrekkelig inntak av vitaminer, mineraler, fiber og andre næringsstoffer sikrer at kroppen kan fungere bra i hverdagen og forebygger sykdommer.

En balanse mellom inntak og forbruk av kalorier regulerer kroppsvekten din. Men mat bidrar med mer enn næring. Det er for de fleste sosialt og hyggelig å spise, mat smaker godt og gir avbrekk i travle dager. Siden maten har så mange roller er det viktig å ha et gjennomtenkt forhold til kosthold og mat i hverdagen. Og det er hverdager det er flest av!

Hjertevennlig kosthold

Et hjertevennlig kosthold er i all hovedsak et variert og sunt kosthold som anbefales til alle friske, både for å sikre behovet for næringsstoffer og for å forebygge utvikling av sykdom. Helsedirektoratet definerer et sunt og variert kosthold som et kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Les mer om anbefalingene for et hjertevennlig kosthold.

Regelmessige, planlagte måltider

For å få til et hjertevennlig kosthold i hverdagen er det viktig å planlegge. Skriv gjerne handleliste eller bestem deg på forhånd før du går inn i butikken, bensinstasjonen eller åpner kjøleskapet. Spiser du regelmessig, hver 3.-4. time, blir du heller ikke for sulten mellom måltidene. Da spiser du ikke for mye, og det er lettere å velge den fornuftige maten.

Lag gjerne en timeplan med forslag til tider for de ulike måltidene dine. Sett også opp mellommåltider når du vet at du pleier å være sulten. I timeplanen kan du gjerne også lage forslag til hva de enkelte måltidene kan inneholde av mengde og type mat.

Tallerkenmodellen

Tallerkenmodellen viser hvordan det er lurt å forsyne seg til alle måltider. De vanlige matvarene deles i tre hovedgrupper. Fyll gjerne opp en tredjedel til halve tallerkenen med grønnsaker, frukt eller bær. Ta deretter omtrent en kvart tallerken med kornprodukter, brød, potet, pasta eller ris. Til slutt forsyner du deg med fisk, kjøtt, egg eller meieriprodukter. Har du denne modellen i bakhodet når du forsyner deg, er det lettere å velge fornuftig.

bilde av tallerkenmodellenTallerkenmodellen. 

Se etter Nøkkelhullet

Myndighetene i Norge, Sverige og Danmark har valgt Nøkkelhullet som symbol på sunnere matvarer. Sammenliknet med andre matvarer av samme type, oppfyller produkter med Nøkkelhullet ett eller flere av disse kravene:

  • Mindre og sunnere fett
  • Mindre sukker
  • Mindre salt
  • Mer kostfiber og fullkorn
 

En samlet vitenskapelig dokumentasjon viser at dersom man reduserer inntaket av fett, salt og sukker, og øker inntaket av kostfiber, vil det redusere risikoen for en rekke sykdommer. Velger du matvarer med nøkkelhullsmerket, vet du at de har et gunstig innhold av de nevnte stoffene enn andre sammenliknbare matvarer.