LHL

Hopp direkte til innhold

Nyhetsbrev: Hvordan tenke seg til bedre vaner?

Det er nytt år og en tid da mange ønsker å komme i gang med gode vaner igjen. Andre prøver for første gang "å starte et nytt og bedre liv".

De fleste av oss har kunnskap om hva som skal til for å få en bedre helse; mer fysisk aktivitet, mindre stress, tobakk, fet- og sukkerholdig mat. Så enkelt, men akk så vanskelig!

Nøkkelen til suksess ligger i hvordan du tenker, men også en bevisstgjøring av vaner og uvaner. Hva er det i livet ditt som er bra og som du gjerne kan gjøre mer av? Og hvilke vaner kan du med fordel luke bort eller kutte ned på?

Når en skal gjøre endringer i livet, starter gjerne endringsprosessen med akseptering. Det betyr ikke at du tar stilling til om du liker det eller ikke, men at du konstaterer at sånn er det. Det trenger likevel ikke å forbli sånn. Hensikten med å akseptere, er at situasjonen er som den er og "alt annet er en meningsløs kamp mot virkeligheten" (Johansen, 2009).

Antagelig er det vaner, situasjoner, hendelser, noe med deg som person eller kroppen din du ikke liker, som det kunne være godt for deg å akseptere. Her kommer noen eksempler:

  • Det er mye jeg liker å spise som ikke er bra for meg
  • Opplevelsen av sult, sug og lyst er noen ganger vanskelig å skille
  • Jeg vil ikke alltid handle fornuftig og rasjonelt når jeg opplever sult, sug eller lyst
  • Å akseptere kroppen, og vekta mi, er ikke det samme som å synes at den er perfekt
  • Jeg liker ikke å bli svett og andpusten
  • Jeg liker ikke å bli sliten
  • Jeg har hatt en vanskelig barndom

Satte disse utsagnene tankene dine i sving slik at du kommer på noe som det kunne vært godt for deg å akseptere? Skriv ned grunnene. Bruk gjerne en notatblokk, kall den gjerne endringsdagboken din.

Livet dreier seg om å unngå smerte og oppnå glede. Instinktivt ser det ut til at mange er mer opptatt av å unngå smerte enn av å oppnå glede. Dette gjør at vi unngår ting vi vet er bra for oss fordi det er forbundet med ubehag, samtidig som vi dras mot den umiddelbare glede selv om vi vet det gir uheldige konsekvenser på lengre sikt.

Ved å unngå ubehag, kan andre vanskeligheter oppstå. Etter som dagliglivet nå byr på mindre fysisk aktivitet enn det gjorde for 30 år siden, gir det å spise energitett mat større konsekvenser nå enn før. Mange bruker mat, og gjerne søtsaker, til å døyve ubehagelige følelser, kjedsomhet, savn eller mangler. En vil da unngå ubehaget en liten stund, men dersom denne unngåelsesteknikken brukes mye over tid vil det føre til vektøkning.   

Tenk gjennom livet ditt; hva er det du unngår? Hva er kostnadene ved å unngå disse tingene, situasjonene, hendelsene, personene, utfordringene eller hva det skulle være? Hva vil det praktisk og følelsesmessig bety for deg om du bestemte deg for å slutte å unngå disse tingene? Bruk gjerne endringsdagboken din til å notere svarene på disse spørsmålene.

Verdiene våre er viktige for hvordan vi velger å leve livene våre. Hva er viktig for deg? Tenk på et mål du har hatt og som du fullførte? Hvorfor var det viktig for deg å gjennomføre akkurat det målet? Eller tenk på målet ditt for denne livsstilsendringsprosessen: Er målet å gå ned i vekt, spise sunnere, gjennomfører et sykkelløp, et skirenn, bli medisinfri eller kunne redusere medisinbruken?

Svaret på hvorfor det er viktig for deg vil kunne belyse verdiene dine. Å gå 15 kg ned i vekt kan være et konkret mål som kan endres når det er nådd, mens verdier peker ut en retning vi ønsker å styre livet vårt mot. Noen eksempler på verdier, kan være:

  • Å leve et sunt og harmonisk liv…
  • Å være i god fysisk form for å orke dagliglivets krav …
  • Å leve sunt for å føle meg bedre…
  • Å leve sunt for å se bedre ut…
  • Å leve sunt for å kunne bli kjent med fremtidige barnebarn og være en støtte for foreldrene slik mine foreldre var/ikke var for meg…

Hva kreves for å leve opp til dine egne forventninger? Hvilke av dine vaner er forenelige med en sånn verdi og hva må en eventuelt endre på for at verdiene skal samsvare med livet du lever?

Ved å bli kjent med verdiene dine, vil du få en energi som varer lengre. Da vil du ved måloppnåelse sette deg nye mål, eller du vil begynne å se det å leve sunt fra dag til dag og uke etter uke som et mål i seg selv.

Selv om du har kartlagt verdiene dine og akseptert at ting er som de er, er det å gjøre endringer utfordrende. I neste nyhetsbrev vil vi se på saboterende tanker, hva de kan føre til og hvordan man kan tenke for å redusere den saboterende effekten de kan ha.

Publisert 24.02.2014

Kilder

Beck. J (2007). Hvordan slanke vanene dine. Agape Meso AS, Oslo

Hammer, Ø (2014). www.hammerkoden.no.

Johansen, V (2009). Oppmerksomhetstrening. Spis med oppmerksomhet. Agape Meso AS, Oslo.