LHL-sykehuset Gardermoen

Hopp direkte til innhold
Foto: Shutterstock

Sunne valg fram mot jul

Mange forbinder advents- og juletiden med usunn livsstil. Slik trenger det ikke å være! Her kommer noen tanker som kan hjelpe deg til å ta sunnere valg i julen. Husk: de viktigste valgene foregår mellom nyttår og jul, ikke jul og nyttår!

Mange forbinder advents- og juletiden med mye og usunn mat. Slik trenger det ikke å være! Det er masse sunn og hjertevennlig mat som passer fint inn i denne tiden. Tenk på kalkun og juletorsk, sildebord, rosenkål og appelsiner.

Forsyn deg godt av grønnsakene og ta heller litt mindre av den fete sausen. Ta mer fisk enn kjøtt på koldtbordet, og er det lite grønt å velge mellom, kan du ta pynten! Hvis du skal på kaffebesøk, kan du spise litt før du går så er det lettere å begrense antall julekaker. Hvis du skal på kaffebesøk, kan du spise litt før du går så er det lettere å begrense antall julekaker. Og kanskje kan du ta en mandarin også. Eksotisk fruktsalat og marinerte bjørnebær kan være like gode som karamellpudding og multekrem.

Det kan lett bli mye av både alkohol og kaffe i jula – ta minst et glass vann eller Farris per glass eller kopp av det andre.

Så var det julegodteriet da... Det er lov å smake både på marsipan og andre godsaker – også der handler det om mengde.

Fysisk aktivitet

Julen er en tid for å være sammen og en har gjerne god tid til familien. Kanskje kan dere gjøre noe aktivt sammen? Det er heller ikke dumt å prioritere litt tid til seg selv og egentrening.

Hva med å gå til kirka på julaften? Mens pinnekjøttet koker eller ribba er i ovnen, får du frisk luft og fysisk aktivitet. I tillegg slipper du å lete etter parkeringsplass til bilen. Ta familien med på tur.

Det er dårlig med snø for tiden, men kanskje er vi heldige og får hvit advent? Da kan en aketur med familien gi effektiv intervalltrening. Ta en skitur, da føler du deg bedre i juleselskapet senere på dagen. Dersom snøen uteblir, finnes det kanskje en skøytebane i nærheten? Å gå på skøyter kan gi både balanse-, styrke- og utholdenhetstrening.

Om vind og vær skulle gjøre det utrivelig å være ute, hva med en tur i svømmehallen? Eller hva med å invitere partneren din med på fest? Bruker du tiden til å danse, kan du få god mosjon, sosialt fellesskap og mye moro!

Røyk

Julen er for mange fylt med sosialt samvær ofte med god mat og drikke. For dere som har sluttet å røyke eller tenker å slutte, kan det vare lurt å ha en "beredskapsplan" hvis fristelsen blir stor. Søk støtte i venner og familie som ikke røyker. Kanskje kan du forberede de som røyker på at "risikosituasjoner" kan oppstå og det er viktig for deg at de støtter deg i valget om å forbli røykfri.

Publisert 05.12.2014  Oppdatert 23.10.2014