LHL-sykehuset Gardermoen

Hopp direkte til innhold

Trening og mat ved pollenallergi

De fleste gleder seg over lange kvelder og naturen som igjen våkner til liv. Dette gir økt energi og en får økt motivasjon til å komme seg ut. Følelsen av å ha fått på seg "småskoa" og lette klær som gir bevegelsesfrihet, kan bidra til at en blir våryr og glad!

For de som har pollenallergi derimot, kan det å holde på aktivitetsvanene være en prøvelse i vår- og sommersesongen. Allergimedisinene gjør en gjerne trøtt, men å droppe medisinene kan gjøre en enda trøttere.

Sørg for å ta medisinene om kvelden. Man trenger gjerne litt ekstra søvn og det er litt ekstra tungt å komme seg opp om morgenen, men man blir ofte mer opplagt på dagen. Om dette ikke hjelper, kan det være lurt å ta en prat med fastlegen om man skal prøve en annen medisin.

Dersom det er tungt å holde aktivitetsnivået oppe fordi det er mer slitsomt generelt og en blir mer andpusten enn vanlig, kan det være lurt å droppe den harde treningen. Om du absolutt ønsker å opprettholde denne type økter, tren inne, på eller i vannet der pollenspredningen er lavere. Om du bor i nærheten av fjellet, kan det være en idé å reise opp i høyden når pollenspredningen er på det verste i lavlandet.

Pollenspredningen er verst i den lyseste og varmeste tiden av døgnet. Det kan derfor være lurt å spare turen til kvelden da spredningen av pollen er noe lavere. Dager med mye vind vil øke spredning og ubehag ved trening. Harde treningsøkter kan spares til regnværsdager da pollenspredningen er lavere.

De som har allergi, vil kjenne når det er stor spredning av allergener og selv styre aktivitetsnivået sitt i forhold til dette. For en oppdatering av spredningen i egen region, sjekk www.pollenvarslingen.no.

Les mer om trening og pollenallergi.

Kryssreaskjoner mot mat

Det er ganske vanlig at personer som har pollenallergi også opplever kryssreaksjoner mot ulike sorter mat. Årsaken er at de allergifremkallende stoffene i pollen (proteiner) ligner på proteiner i maten.

Omkring 70 % av alle bjørkepollenallergikere får reaksjon på en matvare – oftest nøtter, mandler, kiwi, stenfrukter eller rå gulrøtter, epler og pærer. Burotallergikere kan reagere på selleri og flere typer urtekrydder. Som regel utvikles pollenallergien først, kryssreaksjonene kommer senere.

Gress kryssreagerer med blant annet melon, bønner, linser, grønne erter og peanøtter. De siste fire, som alle er belgfrukter, gir imidlertid sjelden allergiske reaksjoner – altså symptomer som kan merkes.

Ved kryssreaksjon på en matvare, reagerer man ikke nødvendigvis på de øvrige matvarene på kryssallergilisten. Som oftest tåles matvaren kokt, skrelt, hermetisert eller syltet.

Det anbefales å holde seg unna den maten eller de matsortene man får reaksjoner fra. Kryssallergi forverrer ikke selve pollenallergien. Det er ingen grunn til at bjørkepollenallergikere skal unngå rå frukt og grønnsaker for sikkerhets skyld.

Hvis du vil vite mer om kryssreaksjoner og se nærmere på hvilke matvarer det er vanligst å reagere på, kan du bruke Astma- og allergiforbundets nettsider.

Forskning.no har også en aktuell artikkel om kryssallergi.

Publisert 16.04.2013  Oppdatert 29.10.2014