LHL-sykehuset Gardermoen

Hopp direkte til innhold

Redusert tilbud

Som følge av koronaviruset har vi endringer i vårt tilbud.

Åpent:

  • Invasiv kardiologi
  • Poliklinikk hjerte- og lunge (fra og med 30.3.2020). Vi har både telefon-, video- og fysiske konsultasjoner. Du kan få time privat og via forsikring.
  • Infeksjonsavdeling (etter avtale med Helse Sør-Øst). Denne er isolert fra resten av sykehusdriften.

Pårørende har ikke anledning til å være med inn på sykehuset (med unntak av nødvendige ledsagere).

Har du time hos oss og er usikker på om du skal møte – ring oss på 67 02 30 00.

Se også LHL stenger midlertidig vårt rehabiliteringstilbud

Viktig melding
Foto: Shutterstock
Idrettsmedisin

Test: Laktatprofil

En laktatprofil er en grafisk fremstilling av hvordan økende belastning påvirker konsentrasjonen av laktat i blodet, og vil sammen med en VO2maks-måling gi en omfattende vurdering av din aerobe utholdenhet. Testen vil også vise i hvilken pulssone din terskelverdi befinner seg. Resultatene kan brukes til å vurdere fremgang, tilbakegang eller eventuell stagnering av trening.

Pris
1 760,-
  • Ventetid: Kort ventetid
  • Varighet: 90 minutter

Kort beskrivelse

Etter måling av høyde og kroppssammensetning får du påmontert utstyr for måling av hjerterytme og O2-opptak. Testen utføres på tredemølle med trinnvis økende belastning til laktatverdi overstiger terskelverdi. Laktat måles ved hvert belastningstrinn via blodprøve tatt i fingeren. 

Etter fullført laktatprofil får du aktiv hvile (lett jogg) i 10-12 minutter før det gjennomføres VO2maks-test. Testen utføres på tredemølle, med gradvis økende belastning til total utmattelse. VO2maks-testen varer i ca. 6 minutter.

Etter avsluttet test vil du få en gjennomgang av testresultatene, samt en rapport med dine individuelle pulssoner, som kan benyttes under videre trening.

Ekstra treningsveiledning må eventuelt avtales på forhånd.

Passer for

Testen passer både for dem som trener regelmessig, ønsker å komme i gang med systematisk trening og følge utviklingen i sin fysiske form.

Aldersgrense: 16 år

Om forløpet

Forberedelser

  • Ikke tren på testdagen
  • Ikke spis de to siste timene før test
  • Ikke tren hardt 1-2 dager før test
  • Husk treningstøy og gode løpesko
  • Ta medisiner som vanlig

Ved sykdom/forkjølelse skal testen utsettes.