Hopp direkte til innhold

Smittevern

Av hensyn til våre pasienter har vi strengere smittevernstiltak på sykehuset enn i resten av samfunnet.

Viktig melding
Idrettsmedisin

Biologisk alder (fysisk form) og kroppssammensetning VO2maks og kroppssammensetning

Hvem er eldst, du eller kroppen din? Å teste din biologisk alder ved å måle maksimalt oksygenopptak (VO2-max) vil du få verdifull informasjon om din helse og fysiske kapasitet. Den viser rett og slett i hvor god eller dårlig form du er. Sammen med en avansert måling av kroppens sammensetning (muskelmasse, fettprosent, vanninnhold) vil du få en god og detaljert status om kroppen din.

  • Ventetid: Kort
  • Varighet: Ca. 60–75 minutter

Resultatet fra en VO2-max test har vist seg å være en viktig faktor for å opprettholde en aktiv livsstil, og med riktig trening kan hvem som helst beholde en lav biologisk alder i lang tid. I tillegg vet man at en reduksjon i biologisk alder kan føre til både økt produktivitet, færre sykefraværsdager og redusert risiko for utvikling av alders- og livsstilsrelatert sykdom.

Ved å måle kroppssammensetning, ser man hvor stor andel av bla. muskler, fett og vann kroppen består av. Dersom du ønsker å gjøre en livsstilsendring og komme i gang med fysisk aktivitet gir måling av kun kroppsvekt et relativt dårlig bilde på kroppens status mens en måling av kroppssammensetning vil kunne vise hvilke endringer som faktisk har skjedd med kroppen etter en treningsperiode eller livsstilsendring. Dette er derfor en super motivasjonsfaktor for å se at tiltakene du har gjort faktisk har gitt ønsket effekt!

Passer for

Denne testen passer for deg som er frisk, og ønsker en generell status på din fysiske form. Den passer også for deg som ønsker å komme i gang med trening eller allerede er i gang med trening, og vil ha et utgangspunkt å jobbe ut ifra.

TIPS! Hvis du også gjør samme undersøkelse etter ca. 3 måneder, kan det være en god motivasjonsfaktor for å opprettholde trening/livsstilsendring, eller for å gi verdifull informasjon om noe i treningen din må endres

Passer ikke for

Personer med kjent hjertesykdom eller andre tilstander som gir plager under fysisk aktivitet.

Aldersgrense er 16 år.

Om forløpet

Forberedelser

  • Du skal ikke trene på testdagen
  • Du skal ikke trene hardt dagen før testen
  • Du skal ikke spise de to siste timene før testen.
  • Unngå dusjing/badstu de to siste timene før testen
  • Eventuelle medisiner kan tas som vanlig
  • Møt opp i treningstøy og ta med gode løpesko

Ved sykdom/forkjølelse skal testen utsettes.

Selve dagen

Når du ankommer vil vi først måle din høyde og kroppssammensetning. Deretter skal du varme rolig opp på en tredemølle i ca. 15 min, før du gjennomfører en VO2-max test. Testen utføres med gradvis økende belastning til total utmattelse. Varighet 6–10 min.

Til slutt får du en kort gjennomgang av testresultatene og en rapport med resultater fra de ulike testene.