Hopp direkte til innhold
Hjertekampen v2

Treningsprogrammer

Treningsøktene i Hjertekampen varer i 30 minutter. Du kan gjennomføre dem i den rekkefølgen vi har lagt opp eller velge å gjøre andre aktiviteter/øvelser som gir høy puls på treningsdagene dine.

Alt blir bedre hvis du trener litt. Fysisk aktivitet fremmer helse, gir overskudd og økt livskvalitet.

For å bedre din fysiske form må du trene. Daglig fysisk aktivitet er ofte spontan og kommer naturlig, mens trening er systematisk, planlagt aktivitet med et klart mål.

Treningsprogram

Treningsprogrammer

Aktiv i hverdagen

For å oppnå god helse generelt, og for å redusere risikoen for hjerte- og karsykdom spesielt, anbefaler Verdens Helseorganisasjon (WHO) minimum 30 minutter daglig aktivitet med moderat intensitet, hvor man blir svett og andpusten. Aktiviteten kan deles inn i opptil tre bolker med minimum 10 minutters varighet. Dette for å oppnå ønsket effekt på hjerte- og karsystemet.

Små bevisste endringer vil gjøre deg langt mer aktiv i en travel hverdag. Du kan for eksempel velge å gå trapper i stedet for å ta heis, gå eller sykle i stedet for å kjøre bil. Du kan velge en parkeringsplass eller et busstopp lenger unna, gjøre hagearbeid, koste gårdsplassen, måke snø osv. Kanskje kan fysisk aktivitet og samvær med familie og venner kombineres? Eller kan du planlegge å være fysisk aktiv mens barna er på trening eller korpsøvelse?

Forholdet mellom fysisk aktivitet og helse karakteriseres ved et dose-responsforhold som betyr at jo mer du bruker kroppen fysisk i hverdagen, desto større er helsegevinsten.

Trening

Ønsker du ytterligere helsegevinst og/eller å bli i bedre form, bør du legge til og/eller bytte ut noe av hverdagsaktiviteten med mer systematisk trening. En treningsøkt bør bestå av oppvarming, hoveddel, og nedtrapping.

Type aktivitet og intensitet kan variere mye fra person til person, ut fra alder, sykdom, tidligere funksjonsnivå, mål videre, og ikke minst interesser.

ALLE har forbedringspotensiale!

Og det er faktisk slik at de med det dårligste utgangspunktet er de som vil merke den største fremgangen på kortest tid.