Hopp direkte til innhold
Hjertekampen
Carl-Erik Torp

Carl-Eriks supermann

Treningstips med Carl-Erik: kjernemuskulatur og balanse

Vanlige hverdagssysler inneholder mye bøy og tøy, «trening» som de færreste av oss tenker over. For eksempel det å ta på sko, gå til postkassen eller strekke seg etter noe i det høye skapet.

Oversatt til «treningsspråk» så er det kjernemuskulaturen som hjelper deg å utføre hverdagens små og store oppgaver. Med en sterkere kjernemuskulatur og god balanse vil du orke mer, og det er også skadeforebyggende.

Mange ryggsmerter skyldes svak kjernemuskulatur. En sterk kjernemuskulatur gir deg bedre holdning og økt balanse.

Kjernemuskulaturen kalles også for stabiliseringsmusklene. Disse musklene hjelper deg å stabilisere overkroppen og gjør deg langt bedre beskyttet mot alle daglige påkjenninger. 

Økt styrke i kjernemuskulaturen har betydning for hvordan du står oppreist

Hjertekampens Carl-Erik Torp oppfordrer deg til å bruke litt av treningstiden, eller en hel økt, til balansetrening. 

Supermann

Carl-Erik Torp viser øvelsen supermann

Midtbanespiller Carl-Erik Torp spilte to sesonger for SK Brann, til han fikk hjertestans i en kamp og ble tvunget til å legge opp som 26-åring i 2011.

Han er i dag engasjert i arbeidet med å finansiere og utplassere hjertestartere i samarbeid med LHL.

I Hjertekampen er ekspertkommentatoren opptatt av å inspirere andre med kronisk sykdom og/eller funksjonsbegrensning til å trene ut fra egne forutsetninger.