Hopp direkte til innhold
Hjertekampen
Frode Jahren

Generalsekretærens nye start

Nytt år, nye muligheter for å komme i gang med regelmessig trening. LHL sin generalsekretær, Frode Jahren, har tatt utfordringen fra Hjertekampen - å trene på nivå 2 over de neste 8 ukene.

Målet mitt er at jeg skal bruke denne anledningen til å komme igang igjen med å trene. Det har vært en ganske stri periode vi har bak oss på jobben, og jeg har hatt mye og gjøre privat fordi jeg har flyttet. Så da har treningen gått i vasken. Gjennom det å trene så håper jeg å komme i bedre form og få opp energinivået.

Jeg skal kombinere dette med å spise litt mindre, redusere kalorier og gå ned i vekt. Jeg har og en revmatisk sykdom og da vet jeg at trening hjelper på smerte. Trening er veldig god smertebehandling, så det å redusere smerten er et av målene.

Frode Jahren

Som mange kan kjenne seg igjen i har treningen for Frode Jahren vært preget av skippertak.

– Jeg spilte mye fotball da jeg var yngre. Jeg har trent en del styrketrening tidligere, og etter at jeg ble voksen har det vært litt på og av. Jeg har hatt perioder hvor jeg har trent, så det er litt skippertak-mentalitet over det hele. Jeg har to hunder jeg går turer med, så jeg får beveget meg. Men jeg vil ikke kalle det trening. Det er mer kos. Jeg er har en puddel og en cavalier, og cavalieren er litt gammel, så han liker å gå litt sakte, ler Jahren.

Frode tur med hund.jpg

Starter på null

Ifølge Frode er formen hans ved start på et lavpunkt.

– Jeg starter litt på null nå, føler jeg. Det har vært mye selskapeligheter med tung mat og hygge, både før jul og i jula. Så det er veldig bra å starte med trening nå til nyttår.

Som generalsekretær i LHL har han hektiske dager. Så hvordan skal treningen bakes inn i en travel hverdag?

– Etter at jeg flyttet så sparer jeg mye reisetid, så jeg skal absolutt få tid til å trene. Det gjelder å organisere seg litt og bruke de anledningene som oppstår gjennom dagen. Det skal jeg klare!

Frode trener på nivå 2: "På rett vei"

På rett vei passer for alle som ønsker økt aktivitet og mer strukturert trening for å komme i bedre fysisk form. Følg treningsprogrammet i 8 uker med tre treningsøkter i uken. 

Ona Eklund, fysioterapeut i LHL

Forventer å komme i god form

– Jeg vet jo fra tidligere, og særlig når du starter på null, så merker du veldig fort fremgang. Jeg forventer en betydelig fremgang i fysisk form i løpet av de 8 ukene. Jeg skal og besøke lokallag og trene sammen med dem. Det gleder jeg meg veldig til. Det har jeg aldri gjort før.

Jeg har besøkt veldig mange lokallag i løpet av de åra jeg har vært generalsekretær, og mange av dem har flotte treningsaktiviteter hver dag i uka gjennom hele året. Men jeg har bare vært med på lagsmøtene og aldri treningsaktivitetene. Det skal bli veldig morsomt og utrolig flott!

Følg Frode "live" på Hjertekampens instagramkonto. 

Hjertekampen - trening på dine premisser

Trening

Vi har laget tre 8-ukers treningsprogrammer, med tilrettelagt trening på ulike nivåer. Til hver uke er det tre ulike aktiviteter. Programmet har progresjon fra uke til uke, i takt med at du blir i bedre fysisk form. Start med å velge nivå:

Hjertekampen nivå 1

Nivå 1 Ny giv!

Treningsprogram tilpasset deg som trener lite eller ingenting, er mye stillesittende eller har en funksjonsbegrensning - og trenger en ny giv og tilpasset aktivitet. Øktene skal hjelpe deg å komme i gang med trening.

Nivå 2

Nivå 2 På rett vei!

Treningsprogram tilpasset deg som er aktiv, men som ikke trener regelmessig. På rett vei passer for alle som ønsker økt aktivitet og mer strukturert trening for å komme i bedre fysisk form.

Nivå 3

Nivå 3 God flyt!

Treningsprogram tilpasset deg som er mosjonist og trener to eller flere ganger i uken. God flyt gir deg mulighet til å utfordre deg selv litt mer og gi deg økt fysisk fremgang.