Hopp direkte til innhold

Røyking er ikke naturlig

Hverken for elgen, miljøet eller helsen din

Det beste du kan gjøre for egen helse er å ikke røyke

Det kan være vanskelig å stumpe røyken. Gammel vane er vond å vende, og det finnes en rekke unnskyldninger for å fortsette å røyke.

Det kan virke banalt, men å stumpe røyken har enormt mange positive effekter for kroppen din. 

  1. 20 minutter etter røykeslutt:
    Har blodtrykket og pulsen gått ned til et normalt nivå
  2. 8 timer etter røykeslutt:
    Har du forlenget livet med 5–7 minutter for hver sigarett du ikke røyker
  3. 4–6 måneder etter røykeslutt:
    Er faren for at du skal rammes av en blodpropp mye mindre enn da du røykte
  4. 1 år etter røykeslutt:
    Er faren for å få innsnevringer i blodårene og hjerteinfarkt bare halvparten så stor som hvis du hadde fortsatt å røyke
  5. 5 år etter røykeslutt:
    Har du samme risiko for å få en hjerneblødning som en som ikke røyker

LHL jobber for et tobakksfritt samfunn

Vi ønsker å synliggjøre at røyking er unaturlig både for mennesker, dyr og miljøet. 

31. mai 2021 er det WHOs "World No Tobacco Day". Dette er en glimrende anledning til å starte et røykfritt liv. 

Benytt anledningen du også: Stump røyken, bli røykfri!

Marvin the Moose

Tips til røykeslutt

Det finnes mange gode råd for deg som skal slutte å røyke. Du må selv finne den metoden og fremgangsmåten som passer best for deg.

Her er noen gode tips:

  1. Bestem deg for dato for røykeslutt.
    Dette kan gjerne være et par uker fram i tid.
  2. Skriv opp alle grunnene til at du vil slutte å røyke.
  3. Bestem deg for hvordan du vil gå fram for å slutte.
    Skaff deg hjelpemidlene du eventuelt tenker å bruke.
  4. Trapp ned på røykingen i perioden fram til røykesluttdato.
    Prøv å bevisstgjøre deg selv når du røyker, hvor og hvorfor.
    Skriv logg der alt dette dokumenteres.
  5. Bestem deg for å bryte røykevanene dine.
    Røyk til andre tidspunkter og på andre steder enn du er vant til.
    Kanskje kan du bytte til et annet sigarettmerke?
  6. Bestem deg for hva du skal gjøre når røyksuget kommer.
    Avled oppmerksomheten med enkle tiltak – gjør noe annet.

Få hjelp og støtte

Slutta-appen er en personlig hjelper og motivator for deg som skal slutte med røyk eller snus. Appen gir daglige motivasjonsmeldinger, tips og råd - og den beregner fra dag til dag hvor mange kroner man sparer på å være tobakksfri.

Slutta – din røykeslutt på Facebook er en side for deling av erfaringer rundt røykeslutt. Helsedirektoratet er ansvarlig for siden.

Mange av landets frisklivssentraler tilbyr hjelp til røykeslutt, individuelt og/eller i gruppe.

Du kan dessuten snakke med fastlegen din om røyke- og snusslutt. Det kan hende du trenger hjelpemidler som nikotintyggegummi eller -plaster.

Les mer her: Tobakk og røyking og slutta.no

Årlig dør om lag 6 300 personer i Norge av røyking

Dette utgjør om lag 16 prosent av alle dødsfall. 20 prosent av dødsfall i befolkningen under 70 år skyldes tobakk.

Røyking dobler risikoen for hjerneslag, øker risikoen for koronar hjertesykdom med opptil 4 ganger og øker risikoen for å dø av KOLS med 12 til 13 ganger.