Hopp til innhold


Belgfrukter er bra for blodtrykket

Trenger du en unnskyldning for å spise mer bønner, linser og andre belgfrukter? Én porsjon om dagen viser seg å være gunstig for blodtrykket.

Noen undersøkelser har vist at personer som spiser mye bønner, erter og linser (belgfrukter) har mindre sannsynlighet for å utvikle hjertesykdom. Det er kjent at bønner kan bidra til å redusere nivåene av ugunstig LDL-kolesterol i blodet, men forskning som nylig ble gjennomgått i The American Journal of Hypertension indikerer at belgfrukter i kostholdet også er fordelaktig for blodtrykket.

Kontrollerte kostholdsforsøk med bønner, erter, linser og kikerter har vist at én porsjon (omtrent 2-2,5 desiliter kokte) senker det systoliske blodtrykket med i gjennomsnitt mer enn 2 mm Hg i løpet av rundt 10 uker, sammenliknet med andre matvarer. Dette høres kanskje ikke mye ut, men det er faktisk en relevant og helsefremmende reduksjon, og for noen er effekten større. Effekten er påvist hos voksne både med og uten høyt blodtrykk eller metabolsk syndrom. Belgfrukter i kostholdet bidrar muligens også til å hemme blodtrykksøkningen som vanligvis kommer med alderen.

For personer med lettere forhøyet blodtrykk bør kost- og livsstilsendringer være førstevalget for behandling, og denne forskninger tyder altså på at det å spise mer belgvekster kan være en nyttig strategi. Å bytte ut matvarer med mye "raske" karbohydrater med belgfrukter kan også bidra til vektreduksjon, noe som i seg selv er gunstig for blodtrykket.

Næringstette, rimelig og gode

Bønner og erter er uansett gode og rimelige kilder til protein og fiber, mineraler som jern, sink, magnesium og kalium, samt fytokjemikalier, så de fleste av oss har god grunn til å spise mer av det. Noen kan være sensitive for den store mengden ufordøyelig fiber i bønner, men å skylle dem godt før de kokes kan gjøre dem mer lettfordøyde. Vi sier: "Give peas a chance!"

Belgfrukter er lette å tilberede, og egner seg både som tilbehør eller som et alternativ til kjøtt eller fisk i alt fra suppe til taco.

Bilde av en tallerken med flere tacolefser fylt med blant annet bønner. En av lefsene er skåret over på tvers så man kan se innholdet.Blander du inn en boks bønner i fredagstacoen, har du raskt gjort tacoen sunnere.

Belgfrukter og vitamin K

Tørre linser og kikerter kan inneholde vitamin K. Dersom du bruker Marevan (warfarin), kan større endringer i mengden vitamin K i kosten påvirke effekten av medisinen, men du trenger ikke å unngå belgvekster helt av den grunn. En porsjon kokte eller hermetiske bønner, linser og kikerter inneholder mye mindre vitamin K enn eksempelvis brokkoli og spinat. Sukkererter, aspargesbønner og grønne erter inneholder også relativt små mengder vitamin K.

Publisert 23.06.2014


Var dette nyttig? Del gjerne!

Du må skrive inn ditt navn

Du må oppgi en gyldig e-postadresse

Noe gikk galt. Vennligst prøv igjen.

Ditt tips har blitt sendt.