Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny
Barn i klasserom
Foto: Shutterstock

Retten til spesialundervisning

Dersom undervisningspersonalet ser at en elev ikke får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen som gis, har skolen plikt til å vurdere om eleven trenger spesialundervisning. Skolen plikter å vurdere og prøve ut ulike tiltak som kan være med å gi eleven et tilfredsstillende utbytte av opplæringen innenfor det ordinære tilbudet, og de plikter å sørge for at elever med rett til spesialundervisning har et forsvarlig opplæringstilbud. Foreldre kan selv også sette frem forespørsel om å undersøke behov for spesialundervisning.

Skolen har plikt til å gjøre en sakkyndig vurdering av elevenes behov i forkant av at vedtak fattes. Informasjon fra andre kan inngå som grunnlag for PPTs sakkyndige vurdering.

Ved ønske om spesialundervisning, foretar PPT en sakkyndig vurdering, og ut fra denne skal kommunen eller fylkeskommunen fatte et enkeltvedtak, hvor spesialundervisningen enten innvilges eller avslås. Hvis vedtaket avviker fra det som anbefales i den sakkyndige vurderingen, skal dette særskilt begrunnes i vedtaket.

For elever som får dette innvilget, skal skolen utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP). Den individuelle opplæringsplanen skal være basert på enkeltvedtaket om spesialundervisning.

En gang i året skal skolen lage en skriftlig rapport med oversikt over den hjelpen eleven har fått og gi en vurdering av utviklingen til eleven ut fra målene i elevens IOP.

Skolehelsetjenesten, PPT og Statped kan, hvis foreldrene ønsker det (og eleven selv etter fylte 16 år), veilede personalet ved skolen om elevens tilstand.

Kilder

Helsedirektoratet. (2015). Barn og unge med habiliteringsbehov. Samarbeid mellom helse- og omsorgssektoren og utdanningssektoren om barn og unge som trenger samordnet bistand. Veileder (Helsedirektoratet).

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa, kapittel 5

Veilederen Spesialundervisning