Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny
Barn leker på gulv
Foto: Shutterstock

Sakkyndig vurdering og enkeltvedtak

Den sakkyndige vurderingen består av to hovedelement: Å vurdere hva eleven får ut av undervisningen og opplæringstilbudet, og å gi råd om hva slags opplæring som vil gi eleven et forsvarlig opplæringstilbud.

Hva er sakkyndig vurdering?

En sakkyndig vurdering er en vurdering som PPT gjør om de særlige behovene som en elev har. Denne vurderingen må foreligge før det fattes enkeltvedtak og en elev kan motta spesialundervisning.

Det er pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) i kommunen eller fylkeskommunen som foretar denne vurderingen. Det er kun PPT som er sakkyndige etter Opplæringsloven. Den består av to hovedelement:

  1. Å vurdere hva eleven får ut av undervisningen og opplæringstilbudet
  2. Å gi råd om hva slags opplæring som vil gi eleven et forsvarlig opplæringstilbud

Hva skal en sakkyndig vurdering inneholde?

  • Elevens utbytte av det ordinære opplæringstilbudet
  • Eventuelle lærevansker eller andre særlige forhold som påvirker opplæringen
  • Realistiske opplæringsmål for eleven
  • Om en kan avhjelpe de vanskene eleven har innenfor det ordinære opplæringstilbudet
  • Hvilken opplæring som gir et forsvarlig opplæringstilbud

PPT har ansvaret for å foreta en helhetlig vurdering. Denne informasjonen kan for eksempel være en samtale med eleven og foreldrene, opplysninger fra skolen, rapporter og utredninger fra Habiliteringen for barn og unge (HABU), Statped, Sunnaas sykehus eller andre sakkyndige (Barnets stemme skal alltid høres ihht Barnekonvensjonen artikkel 12, i tillegg skal det alltid ligge en barnets beste vurdering til grunn (jf. Barnekonvensjonen artikkel 3), i tillegg kommer Barneloven §31 inn her).

PPT skal utrede både eleven og hele situasjonen rundt opplæringen. Det betyr at de også skal utrede og vurdere i hvor stor grad skolen har mulighet til å ivareta elevens behov for tilrettelegging innen det ordinære opplæringstilbudet. PPT skal derfor ikke bare anbefale om barnet skal ha spesialundervisning eller ikke, men også om en kan gjøre endringer i det helhetlige læringsmiljøet, som for eksempel organisering, rutiner og kompetanse.
I tillegg skal PPT også hjelpe skoler med kompetanse- og organisasjonsutvikling.

Tilbudet om spesialundervisning skal så langt som mulig utformes i samarbeid med eleven og foreldrene, og det skal legges stor vekt på deres syn.

Hva er enkeltvedtak?

Enkeltvedtak er når skolen, kommunen eller fylkeskommunen bestemmer noe om rettighetene og pliktene til én eller flere elever.

Et enkeltvedtak

  • Gir en eller flere elever en rettighet som skolen, kommunen eller fylkeskommunen har plikt til å følge opp
  • Gjør at man må følge bestemte regler for hva som skal skje i en sak, (saksbehandling)
  • Kan klages på

Hvis kommunen for eksempel bestemmer at en elev har rett til spesialundervisning, er det et enkeltvedtak, og skolen har en plikt til å gi eleven dette.

Skolen har regler for når det skal fattes enkeltvedtak. Kommunen som forvaltningsorgan skal følge saksbehandlingsreglene som beskrevet i Forvaltningsloven. Saksbehandlingen skal sikre at skolen innhenter nødvendig informasjon. Eleven som vedtaket skal gjelde for, skal få

  • God informasjon om hva som skal skje, og informasjon skal gis sånn at barnet kan forstå hva det skal mene noe om, og skolen skal sørge for at barnet har forstått
  • Mulighet til å forstå hva som er grunnlaget for det som blir bestemt
  • Informasjon hvis det kommer frem opplysninger som gjør at situasjonen endrer seg
  • Mulighet til å si nei eller ja (samtykke) til tiltak (både for foreldre og barn)
  • Mulighet til å klage på avgjørelsen

Å være part i en sak – samtykke

Den som en sak handler om eller gjelder, regnes som part, og har rett til innsyn i saken og til å uttale seg. Dette er:

  • Elever under 15 år: Foreldrene er part i en sak og har rett til å gi samtykke frem til eleven er 18 år. Skolen skal likevel legge til rette for at barnet selv forstår hva saken gjelder, og hva som bestemmes
  • Elever over 15 år: Eleven er selv part og har selvstendig klagerett

Når skal skolen treffe vedtak?

Skolen skal fatte et enkeltvedtak når de bestemmer noe som gir eller ikke gir en elev bestemte rettigheter som skolen plikter å gjennomføre.

En avvisning eller et avslag er også et enkeltvedtak.

Kilder

Helsedirektoratet. (2015). Barn og unge med habiliteringsbehov. Samarbeid mellom helse- og omsorgssektoren og utdanningssektoren om barn og unge som trenger samordnet bistand. Veileder (Helsedirektoratet).

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialundervisning/Spesialundervisning/