Hopp direkte til innhold
  • Sted: Bestemors Hage
    6505 KRISTIANSUND N
  • Fra: onsdag 09.01.2019, kl. 12.00
  • Til: onsdag 09.01.2019, kl. 14.00

Bedre kondisjon og mer styrke med stavgang.

Undersøkelser har vist at bruk av staver på gå-turen gir økt effekt på hjerte/kretsløpsfunksjonene. Det vil si at en halvtimes tur med gåstaver gir større gevinst for kondisjon/utholdenhet enn en tilsvarende tur uten staver.

Bruk av staver er også en enkel form for styrketrening. Spesielt for armer, skuldre og overkropp bidrar stavbruken til økt styrke. 

Læringsmål: kunnskapsmål(K), ferdighetsmål(F) og/eller holdningsmål(H) K- Deltakerne lære bruk av vandrestaver som mosjons- og treningsform. F- Deltakerne skal kunne praktisere riktig valg og bruk av stavene på ulike bruksområder. H- Deltakerne skal oppleve mestring og få innsikt i hvordan fysisk aktivitet har innvirkning på egen helse og livskvalitet. Introduksjon av temaet og gjennomgang av programmet. Hva slags treningsopplegg anbefaler legen? Hva skjer i kroppen ved mosjon – hva skjer ved passivitet? Opplæring i ulike oppvarmings- og uttøyningsøvelser Utvalg og anbefalinger og tilpassing av staver Instruksjon og praktiske øvelser av stavgang: (Instruksjonen er innlagt praktiske øvelser) på flater i motbakker i unnabakker i vanlig terreng på asfalt/hardt underlag på ur og steinete underlag med ryggsekk på glatt underlag/is Åpen post/aktuelle problemstillinger