LHL

Hopp direkte til innhold

Smittevern: Du mottar SMS før din time – følg instruksjoner i denne. Mer om smittevern på Nimi

Viktig melding
Foto: Per Åge Eriksen

6 tips for å forebygge idrettsskader

  1. For mye - for fort
    Unngå store svingninger i den ukentlige treningsbelastningen. Kroppen er meget tilpasningsdyktig, men trenger ofte litt tid til å tilpasse seg
  2. God oppvarming
    En strukturert oppvarming bør være en del av hver trening og kamp, uansett nivå. Dette kan redusere risikoen for å skade seg med hele 50 prosent
  3. Styrketrening
    Styrketreing gjør deg sterkere og raskere. I tillegg forebygger det skader i overkropp og bein. Her kan det være lurt å få råd fra fysioterapeut om hva slags øvelser man bør gjøre.
  4. Søvn
    Utøvere som sover mindre enn 8 timer per natt har nesten dobbelt så høy skaderisiko sammenlignet med dem som sover mer enn 8 timer. Restitusjon er utrolig viktig.
  5. Få hjelp
    Unngå at en liten skade får tid til å utvikle seg. Få heller tidlig hjelp. På Nimi har vi landets fremste medisiniske kompetanse.
  6. Sjekk ut skadefri
    I appen "Skadefri" og på skadefri.no finner du inspirasjon til gode forebyggende øvelser for de aller fleste idrettene vi driver med her til lands. 

 

Få nyhetsbrev

Ønsker du nyttige tips om trening, helse og livsstil? Meld deg opp på Nimi sitt nyhetsbrev og få jevnlige oppdateringer.

* obligatorisk

Vi bruker MailChimp. Hvis du ikke ønsker å motta, kan du også melde deg av ved å følge lenke nederst i hvert nyhetsbrev. MailChimp og personvern.