Hopp til innhold


Bli kvitt vond nakke

Nakkesmerter kan være veldig hemmende og gå utover livskvalitet samt begrense ønsket aktivitetsnivå. Nakkesmerter involverer ofte området mellom skulderbladene, øvre rygg, skulder, selve nakken og kan medvirke til hodepine.

Veiledning/informasjon, øvelsesbehandling, smertefysiologi undervisning, mobilisering og manipulasjon er noe av det spesialistene ved Nimi kan tilby om du sliter med vond nakke.

En viktig del av behandlingen er å finne årsaken til smertene, slik at situasjonen virker mindre dramatisk – og faktisk løsbar. Videre legges en plan for hvordan du skal få bukt med problemet. Tilrettelagt trening under veiledning vil i de fleste tilfellene være et verdifullt tiltak for å få bukt på smertene.

Noen ganger er det nødvendig med medisiner eller injeksjoner for å finne ut av, eller behandle smerten. Nimi har legespesialister som kan sette injeksjoner eller administrere medisiner for nakkesmerter.

Årsaker til vond nakke 

Årsaken til vond nakke er ofte sammensatt, men dette er de vanligste årsakene:

  • Kink i nakken: vanligvis våkner man opp med dette eller så kan det oppstå ved brå bevegelse. Det føles som at nakken har «låst» seg og man har mindre bevegelighet, samt smerte. Det er en ufarlig tilstand som ofte går over av seg selv, om den ikke gjør det innen noen dager kan man oppsøke en terapeut for veiledning og behandling.
  • Nakke-hodepine: årsaken kan være nedsatt bevegelighet i ett eller flere av leddene i nakken. Det kan komme av økt spenning i muskulatur, stress eller feil belastning over tid. Smerten stråler gjerne fra nakken og fremover i hode- og panneregionen.
  • Nakkesmerter med utstråling: en mellomvirvelskive kan ha skapt økt trykk på en nerverot som kan gi symptomer ut mot skulder og arm.
  • Aldersrelaterte forandringer i nakke: årsaken er slitasjeforandringer (spondylose) i nakkesøylen.
  • Nakkeslengskade (whiplash): årsaken er som regel påkjørsel bakfra eller bilkollisjon.
  • Årsakene er ofte sammensatte og en kombinasjon av ledd, muskulatur, totalbelastningen i hverdagen og spenningsnivå i nervesystemet.

Slik forebygger du nakkesmerter

Det er viktig å fokusere på totalbelastningen i hverdagen.

  • Dersom smertene skyldes statisk og ensidig arbeid er det naturlig å legge inn flere pauser, endre arbeidsstilling og variere arbeidsoppgavene så mye som mulig.
  • Unngå stress og psykisk belastning. Kartlegg og adresser arbeidsbelastning, synsproblemer, samlivsproblemer og lignende.
  • Lag mestringsstrategier, og samarbeid gjerne med en psykolog.
  • Tren regelmessig og vær i fysisk aktivitet hver dag.