Nimi

Hopp direkte til innhold
Overvekt

Kostholdskurs for vekttap: individuell plan og spennende gruppetematikk

Det er kjent at for de fleste er kostholdsjusteringer viktigere enn trening for varig vekttap.

Pris
8 750,-

Dette kurset er for deg som ønsker vektnedgang uten telling av kalorier, uten veiing av mat, uten strenge "nei-mat-lister", uten sultstrategier og uten rigide antisosiale dietter. I tillegg til individuell plan for enklest mulig gjennomføring vil kostholdstilnærming stimulere til økt overskudd på jobb og fritid.

Er dette noe for deg?

Ta kontakt for å sikre deg en av få plasser. Maks 6 deltakere per kursperiode. Om nok deltakere setter vi opp kurs 3–4 ganger per år.

Kort beskrivelse

Før kursstart får du 2 timer individuell konsultasjon med ernæringsfysiolog for produksjon av individuell tilpasset kostholdsplan for vekttap. Her legges det til rette for justeringer av ditt nåværende kosthold for enkleste mulig gjennomføring. Du bestemmer selv hastigheten i ditt vekttap. Om du har andre plager i tillegg til ønsket vektendring, som f eks mage-/tarm plager og livsstilssykdom blir dette tatt hensyn til i planen.

Videre følger 6 gruppesamlinger med fokus på praktisk gjennomføring inkludert økt fleksibilitet i kosthold, aktivitet, myteknuser, løsninger for hverdagslige utfordringer og andre temaer aktuelle for gruppen.

Målet er at du ved endt kurs står trygt og selvstendig i ditt vekttaps-prosjekt og viderefører resultater basert på utprøvd og justert kosthold- og aktivitetsrutine til du er fornøyd med vekt og ditt forhold til mat.

Kursets oppbygging

Før kursstart: Individuell konsultasjon og produksjon av kostholdsplan med klinisk ernæringsfysiolog, 120 min

Ukentlige gruppesamlinger, på mandager eller torsdager, kl. 16.00–17.30, eller kl. 17.00–18.30 (totalt 6 uker).

Hver samling starter med valgfri veiing og kort individuell samtale med ernæringsfysiolog

Work-shop tematikk

  • Uke 1: Vektnedgangsstrategier - stunt, støy eller varig vekttap?
  • Uke 2: Kosthold: Forbrenning, appetitt-regulering og vektendring
  • Uke 3: Aktivitet: Forbrenning, appetitt-regulering og vektendring
  • Uke 4: Måltidsrytme, porsjonsstørrelser og vektnedgangshastighet
  • Uke 5: Kosekvote og vekttap
  • Uke 6: Myteknuser

Tilbud om videre oppfølging og støtte (samling x1 per måned eller individuell konsultasjon)

Behandlingsdetaljer

På internett og i ulike miljøer florerer det med meninger og strategiforslag på hvordan raskt og enkelt oppnå vektreduksjon. Dette oppfattes for de fleste som et kaos av ulike råd som er umulig å vurdere om er gode eller dårlige, riktige eller usanne. Dette skaper forvirring og frustrasjon. I jakten etter god hjelp for vektnedgang føles det trygt å velge strategier som det snakkes mye om, men her blir det viktig å holde «tungen rett i munn».

Kurset tar blant annet for seg:

  • Myteknuser på kostholdsråd som ikke fungerer og som tar «mye plass» og skaper stress og frustrasjon. For varig vekttap er det nødvendig å eliminere støy som ikke medfører noe annet enn unødvendige restriksjoner og tankebry. Trygghet i å fokusere på strategier som gir god effekt skaper mer ro og større gjennomførbarhet over tid.

  • Energi-underskudd gir vekttap. Dette er alle fagmiljøer og personer med grunnleggende kroppsforståelse enige i. Det faktum at «energi ikke kan oppstå eller forsvinne, men kun endres til andre former» er fundamental kjemikunnskap og er like sant i dag som for tusen år siden.

  • Det finnes mange metoder for å oppnå energiunderskudd, men det finnes færre metoder som tar hensyn til fysisk og mentalt overskudd, sosiale forhold, økt fokus og konsentrasjon, redusert risiko for hodepine, mindre skyldfølelse og økt mestringsfølelse. En fornuftig tilnærming for varig vekttap ivaretar alle disse punktene. Et avgjørende element er å unngå å bli skrubbsulten, og å tilføre kroppen med regelmessig smart og tilgjengelig næring.

  • Vekttap og sunt kosthold er ikke det samme. Vekttap handler om energi. Det er energi i både sunn og usunn mat. Selv om det er ulike mengder energi i ulike matvarer og ulike næringsstoffer så er det fortsatt total mengde mat som avgjør hvor mye energi man spiser og drikker over tid. Vi holder det enkelt og hjelper deg å identifisere hvor mye mat du trenger. Du skal fokusere på å spise mat du liker. Vi tar oss tallene og næringsstoffene.

  • Om du ikke har noen sykdommer eller plager så glem "nei-mat". Alt er "ja-mat" i riktige mengder. Du får blant annet din personlige "kosekvote" som tillater vekttap uten å måtte si hardt nei til alt man liker å kose seg med. Et avslappet forhold til mat er avgjørende for langvarig vektendring. Vi hjelper deg på veien.


Vi tilbyr månedlig oppfølging etter endt kurs om du ønsker støtte og en samarbeidspartner videre i ditt vekttapsprosjekt.

Våre spesialister

Helge Andreas Felberg

Helge Andreas Felberg

Klinisk ernæringsfysiolog

Nimi

Tlf: 915 29 353

helge.andreas.felberg@nimi.no

Bestill time

Helge Andreas er autorisert klinisk ernæringsfysiolog.

I tillegg til rollen ved Nimi underviser han ved Norges Idrettshøyskole og er tilknyttet Sunn Idrett og helseteam i Norges Skiforbund, langrenn.

Han har god erfaring i arbeid med vektnedgang, vektoppgang, livsstilssykdom (hjerte-/kar, diabetes type 2), irritabel tarm/intoleranse, idrettsernæring, feilernæring og sunt kosthold.

Gjennomførbarhet, prioritering og konkretisering er nøkkelord i oppfølgning.