Hopp direkte til innhold

Vi har åpent! Du mottar SMS før din time – følg instruksjoner i denne. Mer om smittevern på Nimi

Viktig melding
Foto: Per Åge Eriksen

6 tips for å forebygge idrettsskader

  1. For mye - for fort
    Unngå store svingninger i den ukentlige treningsbelastningen. Kroppen er meget tilpasningsdyktig, men trenger ofte litt tid til å tilpasse seg
  2. God oppvarming
    En strukturert oppvarming bør være en del av hver trening og kamp, uansett nivå. Dette kan redusere risikoen for å skade seg med hele 50 prosent
  3. Styrketrening
    Styrketreing gjør deg sterkere og raskere. I tillegg forebygger det skader i overkropp og bein. Her kan det være lurt å få råd fra fysioterapeut om hva slags øvelser man bør gjøre.
  4. Søvn
    Utøvere som sover mindre enn 8 timer per natt har nesten dobbelt så høy skaderisiko sammenlignet med dem som sover mer enn 8 timer. Restitusjon er utrolig viktig.
  5. Få hjelp
    Unngå at en liten skade får tid til å utvikle seg. Få heller tidlig hjelp. På Nimi har vi landets fremste medisiniske kompetanse.
  6. Sjekk ut skadefri
    I appen "Skadefri" og på skadefri.no finner du inspirasjon til gode forebyggende øvelser for de aller fleste idrettene vi driver med her til lands. 

 

Vi kan hjelpe deg - bestill time

Ta kontakt på telefon 02430 eller bestill time direkte her:

Bestill time