LHL

Hopp til innhold


Sykkeltilpasning

En time på sykkelen kan fort inneholde over 5000 repetisjoner for hvert ben. I løpet av en sykkeltur vil en liten feilstilling øke risikoen for belastningsplager. Kroppen har en spesiell evne til å tilpasse seg ulike forhold, men det er et bedre utgangspunkt at sykkelen tilpasses deg.

Selv om sykling anses som en skånsom aktivitet for muskel- og skjelettsystemet, er det likevel en treningsform som kjennetegnes av mange monotone bevegelser. En sykkeltilpasning bidrar både til å øke komforten og effekten når du sykler, samt redusere risikoen for belastningsskader. Enten du sykler aktivt eller bruker sykkelen som et transportmiddel, kan en tilpasning utgjøre stor forskjell på opplevelsen av å sitte på sykkelen.

Spesifisering av sykkeltilpasning

Kartleggingssamtale

  • Oversikt over plager/skader på sykkelen i motsetning til utenom sykkel
  • Oversikt over treningsbelastning på sykkel i forhold til mengde og intensitet
  • Oversikt over all type trening – styrke/bevegelighet/yoga og så videre.
  • Oversikt over totale belastningen i forhold til familiesituasjon, jobb og liknende
  • Hva er målet med treningen?
  • Arbeidskravsanalyse versus kapasitetsanalyse

Undersøkelse/test

  • Spesifikke undersøkelser knyttet opp mot kartleggingssamtalen
  • Sykkelspesifikke tester
  • Generell kroppsholdning
  • Test av muskellengde (spesielt hamstrings)
  • ROM i hofte/kne
  • Anisomeli
  • Fotstilling

Analyse av sykkelteknikk og justeringer

  • Innstilling av cleats under skoen
  • 10 minutter oppvarming på sykkelrulle – på egen sykkel
  • Observasjon av sykkelteknikk og sittestilling
  • Videofilming med analyse av bevegelsene i frontal- og sagitalplan
  • Nødvendige justeringer på sykkelen
  • Råd om eventuelle bytter av enkelte utstyrskomponenter

Individuell tilpasning av styrke- og stabilitetsøvelser

  • Gjennomgang av spesifikke øvelser for å bedre sykkelteknikk/plager og så videre.

Individuelt treningsprogram

  • Utarbeide en periodeplan med bakgrunn fra kartleggingssamtalen
  • Oppsett for gjennomføring av sykkeltrening og styrketrening
  • Tilbakemelding underveis i perioden via mail
  • Avsluttende re-test og evaluering av sykkelteknikk, styrke og smidighet og plager/skader

Personlig oppfølging

  • Utarbeide periodeplan med bakgrunn fra kartleggingssamtalen
  • Trening under kyndig veiledning både i treningsrom og på sykkel (individuelle behov)
  • Nødvendige behandlinger
  • Test og re-test for å kartlegge progresjon og videre fremgang

Sykkeltilpasning passer like godt for grupper som enkeltpersoner

  • Sykkelklubber
  • Treningssentrene – spinningdeltagere
  • Mosjonistene som deltar på sykkelklassikerne – birken, styrkeprøven og så videre
  • Bedriftene – sosiale arrangementer på jobben. De som sykler til og fra jobb.

Pris

  • Sykkeltilpasning (1,5 timer) kr 2 100,-
  • Sykkeltilpasning med treningsprogram (1,5 + 2 timer) kr 3 600,-

Kontaktinfo for spørsmål og bestilling

Cathinka.dammann@nimi.no