Hopp direkte til innhold

LHL og Mills samarbeider for bedre folkehelse!

Med et felles mål om å øke befolkningens bevissthet om hvorfor det er viktig å ha kontroll på eget kolesterol og forebyggende aktiviteter for et sunnere liv, har LHL og Mills et samarbeid hvor blant annet LHL-logoen får eksponering på Vita hjertego’ produktene.

- Vi har et folkehelseproblem når befolkningen mangler kunnskap om kolesterol og hjertehelse. 500 000 nordmenn går på kolesterolsenkende midler. Over 10 prosent av befolkningen bruker kolesterolsenkende midler hvor de aller fleste (50+) har utviklet hjerte-/karsykdom. Mange av disse kunne vært unngått gjennom økt bevissthet om kosthold og trim, sier Martin Steen, kommunikasjonsssjef i LHL.

Vita hjertego’ ble utviklet i samarbeid med forskningsmiljøer for over 20 år siden og var basert på et ønske om å utvikle en margarin som hadde en gunstig effekt på kolesterolet. Det er derfor strenge krav til hva som kan bli et Vita hjertego’ produkt.

LHL er opptatt av å gi forebyggende råd og veiledning om gode levevaner, både for å forebygge kroniske sykdommer og for å ha et godt liv med sykdom gjennom fysisk aktivitet, og et riktig kosthold som bidrar til god helse og livskvalitet.

- De fleste av oss er klar over at hva vi spiser og egen helse henger sammen, men ofte så har vi opparbeidede matvaner i hverdagen, hektiske dager og butikkhyller som frister oss til å handle mat som ikke er så bra for helsa vår. Her tror vi det er mye å gå på, sier Martin Steen.

Senk kolesterolet med riktig kosthold

Hjertevennlige menyer

Mills og LHL ønsker å nå ut til befolkningen med kolesterolbudskapet og gi forebyggende råd om sunn matglede. Videre samarbeider LHL og Mills om å utvikle hjertevennlige menyer, utveksle matfaglig- og ernæringskompetanse og tilby tips og råd til en aktiv og sunnere hverdag for folk flest.

Bra mat for hjertet

Økt felles innsats

Samarbeidet mellom Mills og LHL har som mål å øke folks bevissthet om egen helse og valg i hverdagen. Det er et faktum at nordmenn spiser for mye mettet fett, og at usunt kosthold etter tobakksrøyk tar flest liv i Norge hos personer under 70 år. Da er det naturlig med økt felles innsats.

Derfor har også matvarebransjen, interesseorganisasjoner og helsemyndigheter i fellesskap signert en intensjonsavtale der alle forplikter seg til å jobbe for å redusere innholdet av mettet fett i produkter - og sammen bidra til atferdsendringer i befolkningen. Samarbeidet mellom Mills og LHL er en konkret oppfølging av denne intensjonsavtalen.

Folkehelse på agendaen

- Mills har alltid hatt folkehelse på agendaen. Å tilby forbrukerne sunnere produkter er viktig for oss, og dette ligger til grunn når vi utvikler nye produkter. I vår bærekraftstrategi er sunnere produkter og folkehelse et av satsningsområdene. Vi søkte en troverdig samarbeidspartner som ønsket å jobbe forebyggende, og hjelpe forbrukerne til å enkelt ta sunnere valg. LHLs faglige kompetanse, høye tillit og ønske om å gjøre det enkelt for folk, mente vi ville være en god match med våre produkter for å bidra til bedre folkehelse med særlig tanke på hjertehelse, sier Marte Gjeitung Byfuglien, helse- og ernæringssjef i Mills.

Ifølge Byfuglien er fokus på kolesterol et viktig mål for samarbeidet.

- Først og fremst vil vi sette fokus på at kolesterol fremdeles er en folkehelseutfordring, og få flere til å sjekke kolesterolet sitt. I tillegg er vårt samarbeid et svar på at det er nettopp samarbeid som må til for å bidra til en bedre folkehelse.

Kunnskap, veiledning og matvarer kan sammen endre vaner til hver enkelt av oss.

Nøkkelhull - et enkelt valg

Om LHL

LHL er en medlemsbasert, ideell og helhetlig helseorganisasjon med over 53 000 medlemmer. LHL tilbyr behandling og helsetjenester med utgangspunkt i pasientens medisinske og menneskelige behov. Kombinasjonen av 250 lokallag, klinikker, rehabilitering og sykehusdrift gir LHL en unik mulighet til å følge opp pasienter og pårørende før, under og etter behandling.

Om Mills AS

Mills AS er et norsk, familieeid mat- og merkevarehus som ble etablert på Grünerløkka i Oslo i 1885. Der holder de hus fremdeles, og produserer og markedsfører flere av landets mest kjente og kjære matvarer under merkevarene Delikat, Mills, Vita Hjertego', Soft Flora og Melange. Mills AS sin hovedoppgave er å gjøre det enklere for dagens og fremtidens generasjoner å samles rundt sunn og god mat.