Hopp til innhold

Foto: Shutterstock

“Jålesalt” er ikke sunnere

Det er mange valg når du skal kjøpe salt i butikken, alt fra Maldon-salt til vanlig bordsalt. Her vurderer LHLS ernæringsfysiolog om noen salttyper er sunnere enn andre.

Vanlig bordsalt består av natriumklorid. Mengden natrium man spiser har betydning for reguleringen av blodtrykket, det vil si hvor hardt blodet presses gjennom arteriene. Høyt blodtrykk øker sjansen for å få og dø av hjerteinfarkt, hjerneslag m.m.

Det finnes mange slags salter, men det er natriumkomponenten som er kritisk. Ifølge teoretiske beregninger kan mer enn 1000 dødsfall som skyldes hjerte- og karsykdom Norge tilskrives et for høyt inntak av natrium fra salt. Det finnes med andre ord et godt grunnlag for å anbefale mindre natrium enn det folk flest spiser.

Hos folk flest kommer bare 10-20 prosent av saltet vi får i oss fra salt som tilsettes i matlagingen hjemme eller ved kjøkkenbordet. Resten kommer fra ferdig bearbeidet mat, særlig brød og kjøttprodukter. Det er allikevel viktig å gjøre det man kan for å redusere saltet man tilsetter selv.

Er dyrere salt bedre?

Når man skal kjøpe salt i butikken i dag, har man mange valgmuligheter. Bør man velge noen fremfor andre?

Vanlig bordsalt koster ca. 8-10 kroner per kilo. På den andre enden av skalaen finnes det blant annet Maldonsalt med en kilopris på over 140 kroner, fingersalt til 200 kroner eller steinsalt til over 300 kroner. I helsekostbutikker kan man også finne ulike typer salt med eksotiske farger og navn.

Natriuminnholdet i alle disse salttypene er veldig likt:

  • Vanlig bordsalt: ca. 39 % natrium
  • Maldonsalt og lignende flaksalt: 39 % natrium
  • Havsalt: 38 % natrium
  • Himalayasalt (bergsalt): 38 % natrium
  • Urtesalt: 30 % natrium eller mer

1 prosent natrium tilsvarer ca. 2,5 prosent salt (natriumklorid).

Kan gi mer smak

Gourmetsalt, eller «jålesalt» som uraffinert havsalt og flaksalt, er mindre bearbeidet og har derfor små spor av magnesiumklorid, kalsium, partikler av leire m.m. Smaken og aromastoffene er ofte merkbare i ørsmå konsentrasjoner, og de har de en mer kompleks smak enn raffinert salt. Krystallformen kan også påvirke hvordan saltet løser seg opp i munnen og frigjør smak.

Størrelsen på saltkrystallene har også noe å si for hvor mye salt du får plass til i en teskje. Jo større flak, jo lavere vekt per teskje. Vanlig bordsalt veier ca. 6 g per teskje, mens grovt salt og havsalt veier 5 g, og flaksalt veier bare 3 g. To teskjeer flaksalt tilsvarer altså én teskje bordsalt.

Ikke bedre for helsa

Enkelte tror og påstår at havsalt og lignende er sunnere fordi det inneholder flere mineraler enn natriumklorid, slik som magnesium, sink m.m. Det stemmer, men mengdene er ubetydelige. Spiser man så mye som 100 gram havsalt (en mengde som kan være dødelig!), får man for eksempel bare 3 milligram jern og 37 milligram magnesium.

Mange har i det siste blitt nysgjerrige på såkalt “Himalayasalt” (som ikke nødvendigvis kommer fra Himalaya, men som regel fra Salt Range i Punjab, Pakistan).

Selgere påstår at det inneholder 84 ulike mineraler, men uavhengige analyser har bare funnet 10. Det inneholder litt mer jern, noe som gir den rosa fargen.  Himalayasalt inneholder flere urenheter enn raffinert salt, men er fortsatt 95 prosent salt, og derfor ikke noe du bør bruke mer av enn vanlig salt.

Bedre typer salt

Salttyper med et vesentlig lavere innhold av natrium er Seltin, Lo-Salt og Jozo mineralsalt (hhv. 20, 13 og 12 % natrium), samt enkelte typer urtesalt. I disse er natriumet delvis byttet ut med kalium. Pasienter med blant annet nyresvikt og diabetes bør være forsiktig med å få i seg mye kalium. Det gjelder også personer som tar medisiner som påvirker kaliumbalansen i kroppen samt og personer over 85 år som kan ha redusert nyrefunksjon.

Smakstilsetninger med mye salt

Vær obs på at en del smakstilsetninger inneholder mye salt. Her er noen eksempler:

  • Aromat/Gastromat
  • Buljongpulver/-terninger (1 terning tilsvarer ca. 4-5 gram salt)
  • Grillkrydder
  • Grillsaus
  • HP-saus
  • Hvitløksalt
  • Kapers
  • Sellerisalt
  • Sitronpepper
  • Soyasaus (1 spiseskje tilsvarer ca. 2 gram salt)

Saltsmak er en vanesak

Noen grep du kan gjøre for å redusere saltinntaket er å spise mindre ferdigmat (hvis du spiser det) og kjøttpålegg / bearbeidete kjøttvarer som spekemat og røkt kjøtt eller fisk, bruke planteolje eller saltfri margarin i matlagingen, og å eksperimente med andre typer krydder og urter i matlagingen.

Det beste er å la smaksløkene bli vant til mindre salt over tid. Preferansen for mengden salt i maten er tillært gjennom erfaringer og forventninger. Det er ikke meningen at man skal unngå salt fullstendig, men selv små og gradvise reduksjoner kan gjøre en forskjell.

Publisert 24.11.2014


Var dette nyttig? Del gjerne!

Du må skrive inn ditt navn

Du må oppgi en gyldig e-postadresse

Noe gikk galt. Vennligst prøv igjen.

Ditt tips har blitt sendt.